Hur öppnar man det här locket? Har testat att lyfta rakt upp mha en balk tvärs över, ett rep i mitten av locket och en garagedomkraft i en änden av balken. Fegade ur efter ett par pumptag. Idéer? ImageUploadedByByggahus.se1408955949.892101.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du provat att skruva upp det ? Små lock kan vara skruvade för att barn inte ska kunna lyfta upp dem.
 
Nix... funderade på det, men har inte kommit på något bra sätt att greppa locket för att vrida, det enda hålet är det i mitten.
 
Kan ju ha rostat lite. Prova att knacka med handslägga runt kanten. Tricket är väl annars att inte öppna rakt upp, utan att bända upp.

Kolla lite på denna sida för inspiration på brunnskrokar.
http://www.krohns.se/forsaljning sydspol.htm
 
Kl 3 och 8 där har du väll hålen för att vrida upp det?
 
Nix, bara gjutmarkeringar vid K2-K8. Testar rostlösare + slägga. Det är dagvattenbrunnen och det är inte stopp - tänkte rensa / spola i förebyggande syfte. Testade allra först att bända upp den, krökte spetsen på min kofot!
 
Sådana lock kan sitta rätt bra då det sitter en typ av låsfjäder under. Har man ingen öppnare brukar det fungera med ett spett. Ta i för kung och fosterland! När jag ska få ner dem igen är det inte ovanligt att jag får hoppa på locket med min 80+ kilo för att det ska fastna igen.
 
Du har ju hål kl 2 och kl 8 intill A'na :) där sticker du ner en brunnsöppnare som du vrider ett kvarts var och drar uppåt. Ett par slagg med släggan innan brukar hjälpa för att få betäckningen att släppa lite.
 
Du kan även rensa hålen med en skruvmejsel, ser ut att vara en del grus/sand i dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.