Hej Vindsbyggare!

Vi bor i en SMV villa Kalmar med takkupa och håller på att planera för inredning av övervåningen.

Vi vill gärna ha öppet till nock, men eftersom vi har takkupa så sitter det extra takstolar och limträbalk vid takkupan som gör att avståndet mellan takstolarna blir tätare vid kupan. Inte jättesnyggt med oregelbundet avstånd om man vill ha hanbjälkarna synliga...tycker vi.

Ramlade över en bild från Hemnet på en lösning med en Villa Kalmar där man helt enkelt plockat bort hanbjälkarna vid takkupan, se bild.

Är det någon som vet vilka förstärkningar som krävs för att göra en lösning enligt bilden?

Även andra idéer på hur man löser problemet med oregelbundet avstånd mellan hanbjälkarna snyggt och enkelt är förstås också välkomna.

42UPH8OBIV49P28D_44PR66B97I3C3LPO (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
42UPH8OBIV49P28D_44PR66GOLI3C3LQF (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan du inte fråga hustillverkaren?
Det är ju samma tillverkare och hus, så de borde väl veta väldigt exakt.
 
Jo det var det första jag provade med. Fick dock svaret att dom inte har resurser för att hjälpa till med kunders speciallösningar.
 
Kan du inte ens få deras ritning för den lösningen? Dåligt!

Ja, då är det väl någon byggnadsingenjör el likn som du behöver för att titta på/ta fram din blivande konstruktion och räkna på hållfasthet.
 
Jodå ritningar på lösningen har jag fått, men jag får väl kontakta en lokal byggnadsingenjör om ingen här har erfarenhet av en liknande lösning i en Smålandsvilla?
 
Men vad är det för ritning du har fått? Är det inte en konstruktionsritning?
 
Är ingen expert på byggritningar, men som jag förstår saken så är det kontruktionsritningarna för takstolarna samt hur dessa ska avväxlas vid utförande med takkupa.
 
Jag hade gjort takstolarna i masonite beams. Den enda talstolen med moment styva knutpunkter.
Men inget hustillverkarna börjat med än. Kommer nog i vårt kalla land. Dem minskar dessutom köldbryggor.

Googla masonit balk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.