i funderar på att våga Götenehus Saltö 2 som i grundskissen har öppet mellan våningarna (det är öppet över matplatsen). Givetvis är detta jättefint, men med tre barn undrar vi hur praktiskt det egentligen är. Vi är rädda för att det blir för mycket ljud. Hur tänker ni som bygger eller har byggt med öppet?
 
Vi kommer bygga med öppet mellan över och undervåning. Vi har däremot öppet från golv bottenvåning till nock övervåning i hallen.

På övervåningen har vi ett allrum och på nedervåningen som sagt en hall. Det som gränsar till hallen är ett kök och en salong, till bägge går det att stänga.

Vi har valt att ha öppet både för estetiken men också för att underlätta kommunikation mellan två våningsplan. Om inte annat så är det bra att kunna höra vad som händer på det andra planet.
 
Detta med kommunikation är ju förstås ett argument för. I det hus vi funderar på är öppningen mellan matrummet på botten och allrummet (tv-rummet) på övervåningen. Lätt att ropa ner barnen när det är dags för mat, svårt att föra ett samtal när de har kompisar där uppe och man själv vill föra ett samtal vid bordet därnere?
 
Då får man väl ha pli på ungarna! ;)
 
Förvisso sant :) undrar om det går även med deras kompisar!?
 
Robert Maria! VAd har /bygger ni för hus?
 
Vi bygger ett arkitektritat hus, Mälarvillan har fått förtroendet att uppföra det.

 
Det blir ljud... Om du ser på vår hemsida så ser du hur vi har det. Visst låter det då man har många barn i huset, men inte vet jag om vi störs så mycket av det.
 
Hemmakatten
Inte lätt att bestämma. Själva bygger vi nu med öppen planlösning, men barnen är stora och utflugna.
Jag tror att det är så att man har olika behov under olika delar av stitt liv. När barnen är små är det bekvämt med bra kontakt uppe och nere. När de blir lite större och framförallt när de är tonäringar så är det bra med avskildhet. En tonåring kan låta mkt: TV, video och data/TVspel, samtidigt har de behov att få ha en egen vrå. Det viktigaste är dock att det finns möjlighet att ta hem kompisar. Att då ha ett allrum (MED dörrar att stänga) är då guld värt. :)

Även mamma och pappa har behov av att få prata ifred ibland och titta på nåt tv-program utan att störas av barnens aktiviteter.

Men som alltid blir ju allting, även ett husbygge, en kompromiss. Att försöka planera så att huset passar alla åldrar är svårt. Fundera på om ni har tänkt att bo kvar även om tio år och försök tänka er in i ert familjeliv då.
 
Vi har små barn (snart 6, 3 och snart 3 månader) så ännu några år är det kanske bra med öppen planlösning/öppet mellan vånigarna. VI bygger ju så att alla 3 barnen ska kunna ha ett eget rum. Jag funderar på om man även hör mycket uppifrån när man är t.ex. i köket som inte ligger under den öppna delen.
Makens andra argument för att inte ha öppet mellan är att vi då får utrymme för ett arbetsrum och/eller ett större badrum. Tja detta tål att tänkas på!
 
Vi ska ha öppet upp, men då i halldelen.
Tror inte vi komer störas nämnvärt av det, för ofta sitter man i hallen? ;)

Vi har fem barn mellan 18 månader och 8,5 år.
Nog hörs det att man har barn, och inget ont med det. ;D

Lånar med en bild från ett mycket identiskt hus, och jag bara älskar öppen planlösning.
 
  • Hall3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
elias7 skrev:
i funderar på att våga Götenehus Saltö 2 som i grundskissen har öppet mellan våningarna (det är öppet över matplatsen). Givetvis är detta jättefint, men med tre barn undrar vi hur praktiskt det egentligen är. Vi är rädda för att det blir för mycket ljud. Hur tänker ni som bygger eller har byggt med öppet?
Vi lät bygga igen öppningen i bjälklaget på vårt Sparreholm 2 (Götenehus) just pga vi vill minimera ljudvandringen. Jag har kontakt med en familj som byggde samma hus för några år sedan (de har tre barn) och de är nu på G med att bygga igen öppningen i efterhand. Allrummet uppe funkar inte alls som de hade tänkt pga ljudvandringen.
 
Jag tror man ska tänka sig för när man väljer planlösning. Väljer man en öppen planlösning ska man INTE ha öppet mellan våningar.

Det pratas om ljudvandring och det stämmer nog bra. Både då det gäller öppet mellan våningar men också i öppna planlösningar. Har man dessutom både och så kan det bli ett besvär tillslut.

Vi har valt en lösning där vi har öppet mellan våningarna men samtidigt inte öppna planlösningar i övrigt.
 
Bygg igen om ni kan det är mitt råd, men gör det med glas. Vi har en mycket öppen planlösning på nedre plan och dubbel takhöjd i vardagsrum, där det är öppet upp mot övervåningens allrum. Vi har TVn i vardagsrummet nere och det stör väldigt mycket på övervåningen. Vi skall nu glasa in väggen för att slippa ljudvandringen, men behålla ljuset.

Inget som vi visste när vi byggde huset...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.