Hejsan!
En sak som slog mig häromdagen.
Finns det någon tillverkare som har 1 1/2 planare med öppet från nedervåning upp i "nock" med synliga takstolar vid nybyggnation !? Typ hela vardagsrummet.
Hur är det t.ex. om man skulle köpa en enkel 1 1/2-planare från Ä-hus eller LB eller liknande med oinredd isolerad vind och sedan helt enkelt inte sätta innertak i en del av huset ? Då sparar man ju dessutom inredningspengar för övervåningen... hehe
Antar att nybyggda takstolar inte är lika snygga som 100år gamla hus... men dessa kan man ju måla och snygga till i efterhand ?!?
Men jag kanska missat något viktigt i frågan ? Jag har nämligen inte sett någon som gjort så ännu ..... ::)
Frågar iallafall i hopp om att ingen fråga är för dum :-[
 
Såhär ser vårat vardagsrum ut. Inga synliga takstolar, men vi kunde ha fått det om vi ville. Leverantören är Trivselhus.
 
  • vrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är precis så jag menar... fast då med synliga takstolar.
Men frågan är om man kan göra så i efterhand även med ett kataloghus med oinredd vind från typ Älvsbyhus, smålandsvillan eller LB-hus ??
Jag tänkte att man köper med oinredd vind... och sen tar man in snickare eller fixar själv öppet upp mellanvåningarna om något år .....
Men det kanske inte går att göra sånt i efterhand ?

/Valle
 
Det borde nog rimligen vara mer prisvart att hitta en leverantor som bygger huset som du vill ha det fran borjan? (Jag har brukat tipsa om Skidsta som jag inte handlat av, men som verkade bade relativt billiga och 100% flexibla att rita det du onskar om inget i katalogen passade, utan att kvm-priset for den skull skulle skena)

Mellanbjalklaget kostar ju kulor bade att satta dit och ta bort. Aven om du ville ha takstolarna synliga sa gissar jag att du inte var intresserad av att ha mellanbjalklaget kvar??

Annars sa kan jag inte se nagot egentligt skal till varfor det inte skulle ga som du tankt dig?
 
Hmm, sant som du säger.
Tyvärr är det ju så att dom billigare husen med oinredd övervåning får man inte alltid göra ändringar i... typ ugglanserien, älvsbyhus osv.... men det är kanske sant som du säger att det skulle bli billigare att beställa ett sådant liknande hus med öppet upp direkt.
Sen slog det mig att det kanske är väldigt tätt mellan takstolarna på moderna hus 1.2m och att det kanske blir nästan bara takstolar man kommer att se ?!?
Nåja...tacksam för mer information i ämnet om någon vet mer.

/V
 
Janbo - Du är inte sugen på att slänga ut lite mer bilder på ditt underbara vardagsrum samt berätta hur måtten är :D, vi är nämligen på väg att göra nåt liknande men är osäker om de kommer att bli bra :surprised: :-/
 
Lyfter frågan lite igen eftersom jag fortfarande inte kommit till klarhet.
Någon snickare kanske som vet om det ser bra ut att i efterhand öppna mellan våningar i ett 1 1/2-plans hus och få till det snyggt ?

Tanken skulle ev. vara att köpa ett hus med oinredd/oisolerad övervåning och när man bestämde sig för att inreda/isolera övervåningen skulle man då också öppna mot övervåningen t.ex. i vardagsrummet ?

/Valle

 
Valle, vi var inne och tittade i ett Eksjöhus Kvadraten innan vi bestämde oss för att bygga ett sådant. De hade öppet upp och hade tydligen gjort det själva i efterhand. Han hade ävet satt dit 2 takkupor i efterhand på övervåningen, ruskigt snyggt.
 
Ett litet tips är att ha i åtanke de högre uppvärmningskostnaderna du får med en sån konstruktion. Värmen stiger som bekant.
 
Per kvadratmeter får man lägre uppvärmningskostnader. Du värmer nedervåningen men därifrån stiger värmen vilket gör att du inte behöver elda på lika mycket på övervåningen. Jämför ett 100+100 tvåplan hus mot ett 200 enplans, per kvadrat blir det dyrare att värma upp ett enplans.
 
_Valle_ skrev:
Lyfter frågan lite igen eftersom jag fortfarande inte kommit till klarhet.
Någon snickare kanske som vet om det ser bra ut att i efterhand öppna mellan våningar i ett 1 1/2-plans hus och få till det snyggt ?
För det första så är ett 1½-plans hus dimensionerat och konstruerat att vara just det. Man har med andra ord gjort en kontruktioon som uppfyller hållfasthetskraven i samband med varandra. Infästningar, dimensioner m.m. är anpassade för att samverka. Dar man bort en del (mellanbjälklaget) så förlorar konstruktionen stabilitet.
Detta kan man motverka genom att låta husfabrikanten få reda på vad man tänker göra och så får de svara på hur just deras konstruktion klarar detta.

För det andra så är inte takstolarna valda och fabricerade för att de skall synas. Det är en mer estetisk fråga, men kanske väl så viktig. Det kan finnas behov av att måla, klä eller fixa till takstolarna för att få dem estetiskt tilltalande.

För det tredje så får ni ju betala för ett bjälklag som ni i praktiken inte har behov av. Det måste ju vara billigare att de delar som ni inte behöver inte heller levereras.

För det fjärde så är et så stort ingrepp som ni talar om att göra i efterhand bygglovspliktigt. Ni skulle altså behöva 2 bygglov. Ett med bjälklaget när huset byggs och sedan ett med bjälklaget borta när ni är mogna att inreda ovanvåningen. Att det är bygglovspliktigt hör samman med min första punkt. Hållfastheten i stommen.
 
Byggaren skrev:
Tror inte att du riktigt vet vad du pratar om. I ett 1½-planshus förekommer som regel en s.k. ramverkstakstol som bygger på en bärande mittvägg. Dragbandet i takstolen (som håller ihop ytterväggarna så att de inte pressas utåt av tyngden från högbenen under bellastningen av egenvikt, snö och vind, och samtidigt tjänstgör som bjälklag för övervåningen) kan inte kapas bort. (Då rasar överdelen av ytterväggarna utåt och du får bygga stödbågar på utsidan av väggarna av samma typ som kyrkobyggnaderna har.)

Vad du möjligen kan ha i huvudet är en takkonstruktion som vanligen hör hemma i ett timmerhus, med rundstockar från gavel till gavel över bärande, tvärsgående väggar. I de fallen är rundtimret (takstolarna) synligt från rumssidan. Innerpanel, isolering och takbeläggning ligger ovanför rundstockarna, uppbyggt med plank som går från nock till takfot och vilande på rundstockarna.

Därtill kan jag bara instämma i det Volvo anför.


:cool:
Jag har dock redan skrotat denna idé, inlägget börjar bli lite gammalt. Men för fördydligande hade jag aldrig för avsikt att ta bort några ramverkstakstolar ej heller bärande innervägg. Jag hade helt enkelt tänkt ta bort golv och isolering för att öppna upp....och sen klä in eller på nåt sätt fixa till de prefabricerade takstolarna estetiskt. Jag trodde dock detta framgick av mina inlägg tidigare.
För många gånger säljs 1 1/2-plans hus med oinredd övervåning relativt billigt, och tanken var om man kunde göra något roligt med ett sådant annars ganska tråkigt hus.

Men som sagt... nu går jag i andra tankar!

/V
 
_Valle_ skrev:
Men för fördydligande hade jag aldrig för avsikt att ta bort några ramverkstakstolar ej heller bärande innervägg. Jag hade helt enkelt tänkt ta bort golv och isolering för att öppna upp....och sen klä in eller på nåt sätt fixa till de prefabricerade takstolarna estetiskt.
......men det är ju just det att golvet hör ihop med takstolarna. De är ju en del av "ramen".
(om det nu är någon annan som är inne på samma tanke)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.