Hej,

Vi håller på och bygger ett hus med öppet mellan våningsplanen, vid trappan och en bit av hallen under.
I taket blir det spotlights för allmänbelysning.

Nu skulle jag gärna vilja hänga en lampa i öppningen så att den hamnar ungfär mitt i "schaktet" mellan våningsplanen. Den skulle bli som ett hängande smycke som drar blicken uppåt, så man ser den fina rymden i rummet. Jag har hittat flera lampor jag gillar - speciellt en fin som är klotrund och ser ut som "rottingtrassel" med inbyggda lampor i.

Men problemet är att jag inte fattar hur vi ska kunna byta lampor, eller kunna damma av den? Den kommer att hänga mitt ute i "schaktet" och jag kan inte se hur vi ska nå den även om vi har en stege.

Är det någon som kan ge mig tips, som har hängt lampor på liknande ställen? Finns det någon käck hissanording som man kan montera?
 
Ernst gjorde en sån hissanordning i årets Sommartorpet, men jag minns inte om den var snygg eller inte. Troligen inte, vid närmare eftertanke. Men man kanske kan inspireras av den tekniska lösningen. Programmen finns kvar på svt´s web.
 
Tack för att ditt svar!
Jag såg det programmet av sommartorpet, men han hade ju en takkrona med levande ljus. Vi hade ju tänkt oss en elektrisk, Jag fattar inte hur man får till det med sladden?
Någon som har fler idéer?
 
Vi har också ett hus med öppet mellan två plan. Visserligen har vi ingen lampa hängandes där men däremot julkransar, dekorationer mm. En lösning är att skruva på en stor krok på ett träskaft (typ sopborste) som man kan sträcka ut från övervåningen och kroka av det som hänger "där ute". Vi har en ganska stor krok i taket för att underlätta detta.
Sladden kanske ni kan sträcka lite efter att ni hängt dit lampan och fästa i någon vägg i närheten.
En liten tanke bara.
Lycka till!
 
Skruttis,

Tack för hjälpen!
Det låter som en bra lösning, med stor krok och ett skaft att använda för att häkta av med. Jag kommer även att fråga vår elektriker när vi träffar honom, för kanske han har något tips.
 
Jag sitter med precis samma huvudbry, jag vill också ha en lampa mellan planen men blickan jag fick av både elektrikern och min man när jag sa det fick mig att tro att det kanske inte blir så bra.....????? Är det någon som har en bild så SNÄLLA lägg ut den så jag får se hur det ser ut och på vilken höjd den hänger...!!! TACK TACK!!!
 
Jag har sett en riktig kul grej. I nyrenoverat, modernt hus så hade de hängt up en sort kristallkrona (men lite modern sådan), vet je vad det var för modell, men det finns biliga såna på IKEA.
Lampan var rätt så kraftig och passade bra hängande på en rejäl kror, men ine i mitten utan lite åt sidan.
Det såg verkligen bra ut, alltså det supermoderna och kristallkronan.
 
Vi har ett liknande problem. Fast vår lampa hänger högt över en trappa och framför ett fönster. Det går tyvärr inte att ställa en stege där. :(

/Sandra
 
Sandra,
har du ingen bild du kan lägga ut???
Jag vill gärna ha en lampa i entren där det är öppet upp till nock, men jag ser det inte riktigt framför mig, kedjan eller vad den nu hänger i måste ju vara hur lång som helst och hur ser det ut...???
 
Nicki,
Här kommer två bilder. Vi håller på att måla om väggarna/trappan, vilket förklarar de olika färgerna. Jag lyckade unvika att ta kort på trappan och träställningen (som tillfälligt är fastskruvad i väggen). Väggarna var svårare att undvika ;)

/Sandra
 
  • lampa1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • lampa2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för det Sandra!!
TYcker dock fortarande att det är svårt att veta vilken höjd man ska hänga på....men man får väl prova sig fram....
 
Fick i brevlådan (idag) ett häfte med IKEAs nyheter och där fanns en lite roligt ljuskrona som kanske kunde vara något för er!!??

http://www.ikea.com/ms/sv_SE/kampanj/fy08/vinternsnyheter/vinternsnyheter.html och det som är bra är att brinntiden är minst 20 000 timmar. Så du behöver inte byta lampor på lääänge och då kanske du redan tröttnat! Nackdelen är att den har transformator och därmed behöver ett vanligt vägguttag men där kanske elektrikern kan hjälpa till med lösning??!!

Lycka till!

/FlitigaLisa
 
Sandra,

Snyggt! precis så vill jag ha det! Hur byter ni lampa?

Flitiga Lisa - smart att ta lampa med lysdioder , kanske finns det någon variant av detta som passar oss. 20000 timmar är ju väldigt lång tid.
MVH/ Kurage
 
Jag hittar inte lampan...????
Vad heter den???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.