Jag har en CTC V35 vedpanna som via laddomat laddar 3 st 500 liters acctankar. När jag tog över huset så fick jag rådet av föregående ägare att varje gång innan jag börjar elda så skulle jag fylla på vatten i systemet tills det rinner ut vatten i skvallerröret från expansionskärlet.
Det känns fel efter att ha läst ett antal råd i diverse forum. Jag har befarat att det finns något läckage men under 1½ års renovering där jag gått igenom hela huset och kan konstatera att det inte finns några läckage någonstans. Trots detta så får jag fylla på vatten under cirka 2-3 minuter innan det kommer något vatten i skvallerröret. Är detta normalt??
 
Vatten expanderar när det värms, om du fyller kärlet fullt innan du hettar upp tankarna kommer det att läcka ut en hel del vatten sedan när acktankarna blir varma. Klart att det inte är fullt i kärlet sedan när det är kallt igen

Nivån i expkärlet skall variera från "nästan tomt" när tankarna är kalla till "nästan fullt" när tankarna har full temp.

Kan det vara så att expkärlet är för litet och det därför behövs påfyllning när du eldat en cykel ? (Inte bra att fylla på syrerikt vatten varje dag).

Till 1500 l acktank behövs ca 75l expkärl. Sen tillkommer volymerna i panna och radiatorer, rör etc..Så kärlet bör väl vara ca 100l i ditt fall, vad har du ?
 
Tack för ditt svar

Kärlet är på 150L så det borde väl vara tillräckligt??
Hur vet jag att det är tillräckligt med vatten (tryck) i systemet, jag har vad jag vet ingen tryckmätare så jag kan avgöra det.
 
I ett öppet system sköter trycket sig själv, det blir vad det blir, så det behöver du inte fundera på. Man har nytta av en manometer för att se nivån men det är ingen katastrof om den saknas.
Det ångar alltid bort lite vatten ur ett öppet system så att det behöver fyllas en gång per år är heller inget att oroa sig för, och som någon skrev så kommer en del vatten tryckas ur vid första eldningen om man fyller kallt, helt normalt.
 
Är det verkligen öppet kärl?? Hur vet du att det är på 150 liter? Var sitter det?
 
MickeCTC skrev:
Tack för ditt svar

Kärlet är på 150L så det borde väl vara tillräckligt??
Hur vet jag att det är tillräckligt med vatten (tryck) i systemet, jag har vad jag vet ingen tryckmätare så jag kan avgöra det.
Har du alltid värme på de radiatorer som sitter högst upp, så har du i princip tillräckligt med vatten i systemet..
 
MickeCTC skrev:
Jag har en CTC V35 vedpanna som via laddomat laddar 3 st 500 liters acctankar. När jag tog över huset så fick jag rådet av föregående ägare att varje gång innan jag börjar elda så skulle jag fylla på vatten i systemet tills det rinner ut vatten i skvallerröret från expansionskärlet.
Hmm, det där rådet fick jag också, nedskrivet på en liten lapp lämnad bredvid därför avsedd vattenkanna att fylla på med. Jag har kollat nivån, och det har inte behövts någon påfyllning efter 1,5 år i alla fall.

Undrar vad alla råd kommer ifrån? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.