Finns det någon tidsram man måste hålla sig inom från att man gjort klart tätskiktet och att man börjar kakla? Tänker om greppet blir sämre och sämre i "gummit" på väggen med tiden eller är det lugnt? Har tänkt göra klart tätskikt nu men kakla typ i höst.
 
Det är det nog ingen som provat vet du ;) ;) hihi

Varför vänta med kaklingen...då kan man ju lika bra vänta med tätskiktet också så slipper man ju ev. problem :)
 
Nej alla är väl ivriga att börja kakla typ:) anledningen är att det är rätt stora ytor och jag vill dela upp både kostnader och tidsåtgången
 
Hur menar du med gummit? Tänker du på folielimmet? När det brunnit så sitter det för gott. Om du menar folien så har jag svårt att tänka mig att den skulle försämras av att inte ha ytskikt på sig. Möjligen golvet man ska lägga skydd på så man inte sliter ut det när man går på det
 
Det enda jag hört är att tätskikt man lagt skall beläggas med plattor för det är inte gjort för att vara öppet men hur länge det klarar att inte beläggas vågar jag inte svara på...
 
Tror det beror på mekaniskt slitage dock. Men bara en gissning

Edit: gör du ska väll inte bruka badrummet medan det bara är tätskikt?
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Tror också det är så men jag vill inte lova något.
Bästa är ju att kolla med tillverkarna som har koll... ;)
 
Mikael_L
djaccess skrev:
Nej alla är väl ivriga att börja kakla typ:) anledningen är att det är rätt stora ytor och jag vill dela upp både kostnader och tidsåtgången
Men att dela upp kostnaden går väl att göra ändå.
Det är ju bara att lägga undan pengarna och sen när du har tillräckligt så kan du köpa allt material.

Sen är det nog bra, av flera anledningar, att du har tillräckligt med tid att du kan göra hela badrummet klart inom två veckor eller så.
 
Ja precis jag syftar på limmet till folien och på vissa ställen kommer det inte vara folie utan enbart gummiguckan. Det är den jag tänker om den har bra grepp för fixet nnärden är lagom torr men att det sen kan försämras över tid. Men rummet ska inte användas utan ytskikt som nån frågade. Är nog bara mekaniskt slitage jag ska passa mig för då blir slutsatsen. Tack så länge!
 
Mikael_L
Din slutsats mao. Den slutsats som du önskar, som passar dig.

Men har du funderat på ifall det är pga av ljus eller UV-ljus, pga av ozon eller fria radikaler i luften, eller att damm i luften som binder till tätskiktet som är någon anledning till att man bör lägga på ytskiktet snarast?

Jaja, du gör givetvis som du vill, men jag kunde bara inte se på vilket sätt det fanns någon konsensus i tråden.

edit:
Jag kan inte heller säga vare sig att det är lugnt eller att det är problem, då jag inte har någon kunskap om detta. Själv skulle jag hellre ringa en signal till tätskiktstillverkarens support och kolla av, efter ett sådant här magert resultat i en tråd som denna.
Om du skulle göra det så är vi många som skulle vara glad över en återrapportering över vad tillverkaren anser. :)
 
Redigerat:
Precis dessa saker jag åsyftar med Mikael_L...

Jag tror inte att det är bra och vänta med att lägga ytskiktet...
 
Personligen skulle jag mest oroa mig för solljus och tidsperiod längre än ett par månader. Men det är bara min gissning.
 
Tätskikta en vägg och sätt plattor på den, spara ihop pengar och tätskikta nästa och sätt plattor osv...
Låter inte som en bra idé tycker jag men det går säkert....

Tänk bara på att köpa alla plattor samtidigt så du får samma bränning (storlek och färg)
 
Vårt badrum kommer ha tätskikt utan ytskikt i månader, jag kan rapportera om det går åt helvete :)
 
S
AndersMalmgren skrev:
Vårt badrum kommer ha tätskikt utan ytskikt i månader, jag kan rapportera om det går åt helvete :)
kommer ni använda rummet? med toa och dusch och liknande
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.