Hej!
River gammal tapet och puts från murstocken (hus från tidigt 1900-tal). Och flera lager med papper och puts/cement släppte lätt. Men så satt det något tätare och hårdare (i form av fyrkant) från golvet och upp ca 1,5 meter och 1 m bred.
Finns det en öppenspis bakom den här plattan? Och vågar man öppna den isf?
Tacksam för råd och kloka tankar
mvh
Erica
 
  • Renoveringsarbete avslöjar en fyrkantig platta på murstock, eventuell dold öppenspis, i ett hus från 1900-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl vanligare att det stått en kamin i varje rum, om inte kakelugn, i gamla hus. Det brukar då vara en murad platta på golvet om den inte tagits bort.
 
  • Gilla
Ersust
  • Laddar…
Det står en kamin intill (i bildens högra hörn). Kan det var rustat för en kamin precis intill? Vågar man titta närmare?
 
Jag tycker du skall titta närmare. Det är farligare att låta bli skulle jag säga. Men ta det lugnt och försiktigt.

Jag gissar att det är en murad nisch som det har stått en kamin i. Öppna spisar fungerar dåligt att värma rum med så de gick ur modet så fort man inte behövde den öppna elden för ljusets skull. I början på 1900-talet förekom öppna spisar att laga mat i men sällan för att värma andra rum eftersom lampolja hade blivit överkomligt i pris för de flesta så man klarade sig utan ljuset från elden.
 
  • Gilla
Ersust och 1 till
  • Laddar…
Tack för råd! Jag öppnade upp. Det var en vanlig gipsskiva som var fastspikad och under var det som resten av väggen. Inte så spännande men iaf inget fel vilket var skönt att se
 
E Ersust skrev:
Tack för råd! Jag öppnade upp. Det var en vanlig gipsskiva som var fastspikad och under var det som resten av väggen. Inte så spännande men iaf inget fel vilket var skönt att se
Med tanke på brandsäkerheten är det bra att få bort sånt där från muren så man kan rappa muren ordentligt. Det kan bli farligt varmt bakom såna där påbyggnader.
 
  • Gilla
Ersust
  • Laddar…
Tur att det var gips om det var som värmeskydd. Annars var asbestkartong vanligt där värme kan förväntas. Mindre trevligt att riva i.
 
  • Gilla
Ersust
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.