Hej!

Jag har en fråga angående vår öppna spis. Skorstenen sotades förra året och sen dess har vi inte eldat särskilt mycket i den. Nu håller vi på att renovera det rummet spisen står i, och kommer snart att börja elda mer!

Sotaren sa förra året att det snart är dags att glidgjuta kanalen, och det sker om ca en månad. Då kommer det även att gjutas en ny skorstenskrona och monteras en "regnhuv" eller vad det heter.

Problemet är dock, precis som titeln säger, att det ryker in lite. Inte så att det blir rökigt i rummet, men det luktar trots allt lite rök i hela huset! Jag vet att man brukar säga att om man inte har tillräckligt med tilluft så ryker den in, men det sker även om jag har alla 4 fönstren i rummet öppna, så tilluften är det inga problem med skulle jag tro!

Spisen är av gammal modell och det finns inga spjäll man kan öppna eller stänga. Det finns ett riktigt grovmaskigt nät i själva luckan, men detta ska vi byta ut till antingen ett finmaskigt nät, eller glas... Vilket som är bäst frågar jag i en annan tråd!

Så frågan är egentligen vad man kan göra åt att det ryker in? Eldar jag med "fel" sorts ved som ryker mer än vanligt? Eller kan problemet bero på att det inte är glidgjutit än? Löser glidgjutningen kanske problemet eller är det regnhuven som kommer att bidra till bättre drag i kanalen?
Eller får man helt enkelt leva med att det ska lukta lite rök och eld när man har öppen spis?

Tacksam för svar!
 
Om du har för långt avstånd från eldhärden till rökgången så blir draget för dåligt och det ryker in. Samma fenomen blir det om öppningen i spisen är för stor i förhållande till rökgången.
 
Jag har stor öppning i spisen, en ganska stor lucka alltså. Denna har tidigare varit försedd med ett grovmaskigt galler, men en tänkbar lösning skulle alltså kunna vara att sätta glas i luckan?

För att på så sätt göra "öppningen" mindre?
 
Ja antingen mindre öppning eller eldstaden högre upp, d.v.s. närmare rökgången.
 
tompas11 tompas11 skrev:
Ja antingen mindre öppning eller eldstaden högre upp, d.v.s. närmare rökgången.
Hur kan jag höja eldstaden? Genom att mura ett/flera lager tegelsten?
 
Ja så kan du göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.