Testade idag för första gången den öppna spisen i gillestugan efter att den blivit rensad från ett gammalt skatbo förra veckan. Detta är första gången vi provar den efter att vi flyttat in o vi märker att det ryker in en del. Om man ställer sig bredvid spisen så ser man inte att det ryker ut något med blotta ögat, men efter en stund så ser man att det blir lite "dimmigt" i rummet o det luktar rök. Elden är fin i "vild" så dt verkar som om det fungerar så långt o veden är torr då den säkert legat här inne sedan ett eller två år tillbaka.
Min fråga är då vad som kan vara fel, för inte skall väl rummet bli lite dimmigt utan det mesta borde väl stiga upp genom skorstenen? Vill gärna kunna tända en brasa här nere till jul, då vi skall fira julafton här nere.
 
prova med att stänga av övrig ventilation i huset t.ex badrumsfläktar, köksfläktar, centralfläkt etc

funkar detta så har du för bra undertryck för att kunna använda spisen då dessa grejjer är igång.
 
Vi stänger inte av ventilationen (frånluftsvärmepump) när vi tänder brasan, däremot öppnar vi ett fönster på glänt i samma rum. Detta stänger vi när det har tagit sig, efter ca 2 minuter. Funkar jättebra! Dessutom står kaminen nära köket, så köksfläkten får inte heller gå under upptändingsfasen.
 
  • Gilla
Petke
  • Laddar…
Jag var tvungen att lägga två varv med tegelstenar i botten på öppna spisen, annars så rök det in. Tegelstenarna gjorde så att brasan kom närmare rökgången och draget blev därmed bättre.
 
Tänd eld på ett papper eller en tidning och håll upp i skorstenen innan du tänder brasan så att draget kommer igång.
Har också dåligt drag i en av våra skorstenar så där har vi en rökgasfläkt som får sättas på 5-10 minuter i början när vi eldar innan skorstenen fått upp värmen
 
Troligen är Tompas 11 på rätt väg. Det vanligaste felet är att öppningen i spien är för stor i förhållande till djupet. Höj upp botten (eldstadsplanet) eller sätt en snygg plåt i öppningens överkant så bör det lösa problemet.(ex,sotare)
 
Öppna fönstret så påverkas du inte av undertryck. Köp en rökgasfäkt som sista utväg. Alltid bra, du slipper kallras och andra bekymmer i dessa moderna hus.
 
Ja, jag har hört det där om plåt i överkanten, så jag skall nog ta o testa det, för det verkar vara det enklaste sättet att börja.
Vi skall på sikt sätta in en insats där istället, finns det risk att det kommer att ryka in då också, eller eliminerar man dessa problem då?
 
Den risken är minimal då(om du inte kör med köksfläkten). Se till att du får en riktig anslutning. Gör ett hål i spiskupan så att du kan mura dit anslutningen riktigt, och se till att det inte blir någon hylla där det kan lägga sig sot. Helst ska sotarlodet hamna i kassetten när man sotar. Sen mura du in ett t.ex snyggt gjutjärnsgaller under anslutningen så att du får bra luftcirkulation runt kassetten. Det höjer verkningsgraden rejält.
 
tompas11 skrev:
Ett dokument som beskriver lyckade försök med en plåt i överkant av spisen för att förhindra att det ryker in.
[länk]
Kan jag använda detta också?

Jag har problem med att det ryker in när man ska lägga in mer ved, jag har en kanalspis (tror jag det kallades, det går luftkanaler runt kaminen som släpper in luft ifrån ett rör som går ut genom ena gaveln på huset) sen sitter det luckor på spisen.

Sen har jag ett problem till och det är att kransen är lös på spisen, jag vet inte hur man kan sätta fast den, om man måste knacka bort stenen och mura om den eller om man kan sätta fast den med långa skruv & plugg. Marmorstenen och murstenen ligger i linje med varandra i hörnorna så det är där det har gett sig och sedan lossnat hela vägen längs tillluftsgallret.
IMAGE_159.jpg
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.