H
Hej! Har en öppen spis idag som vi har lite svårt att få bra drag på eldningen i.

Det är en äldre murad skorsten med fyra pipor i. En används för öppna spisen, de övriga användes tidigare som för frånluft i självdragsventilationen men är idag pluggade efter att FTX installerades.

Tycker att det är svårt att få bra drag när jag eldar. FTX:en (Heru 160) ställer jag in på övertryckläge när jag startar elden. Då går det helt OK, men inte så livskraftigt som när man eldar t ex utomhus. Elden slocknar så fort övertrycksläget går över till normalläge igen.
Enligt injusteringsprotokollet är systemet intrimmat med ett totalt undertryck på 8 l/s. Entreplan där öppna spisen står har ett övertryck på 7,5 l/s. Källaren och övervåningen har undertryck.

Jag inser att elden förbrukar tillluft, men hur mycket och hur skiljer sig eldens tillluftsbehov under eldningens gång?

Standardinställningen på "eldningsläget", dvs övertrycksläget, på Heru är att det bara ska vara aktivt i 15 min, betyder det att man normalt bara ska behöva ha övertryck när elden tänds? Och efteråt sen, vart kommer luften som elden behöver ifrån då?
 
H h_enke skrev:
Och efteråt sen, vart kommer luften som elden behöver ifrån då?
Via tilluftsspjäll som bör finnas i/vid/nära eldstaden. Om tilluftsspjäll saknas kan man öppna ett fönster på glänt.

Till vår kamin har vi en separat tilluftskanal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.