Bifogar bilder på min öppna spis.
Spisen har väldigt märklig yta. Den är skrovlig men ändå blank. Den sista bilden ger bäst uppfattning om hur det ser ut. Det har suttit fast ett gammalt tidningsurklipp (!) mitt på spisen och där det har suttit finns inte den här märkliga ytan utan det ser ut som vanlig puts.

Någon som har förslag på hur jag ska göra med spisen för att få den slät och vit. Har försökt pilla bort det skrovliga men det sitter ordentligt. Kan man bredspackla spisen? Vilken produkt ska man använda i sådana fall? Ska det vara någon speciell färg på sedan?
 
  • P1010023.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1010026.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1010030.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det där är inte snyggt.. :) Borde det inte vara hyfsat lätt att knacka bort ytskiktet och putsa om spisen? Det kanske funkar att jobba vidare på den också, jag vet inte. Fortsätter den rysliga ytan en bit in i själva eldsstaden?
 
Ytan slutar där gallret står på den första bilden. Alltså precis där själva eldstaden börjar.

Har nu prövat att knacka med hammare på spisen. På vissa ställen lossnar det, men på de ställen där det sitter, där sitter det ordentligt.
 
Med en putshammare (heter det så, en med platt huvud liksom?) kanske det släpper bättre. Eller en huggmejsel.

Men jag är inte säker på att det här är det bästa sättet, jag är inte någon expert på putsning av spisar.

Edit: Murhammare. :)
 
Tack för svar Jon.

Det blir kanske till att ägna några timmar åt att knacka ner det fula.

Men jag tror jag avvaktar ett tag och ser om det dyker upp andra förslag från forumet.
 
Jag tycker det är kul när folk återkommer med lösningen på frågor de har ställt i forumet så nu får väl jag också göra det.

Efter ett par timme med en sådan murhammare som Jon visade så gav jag upp. Det gick oerhört långsamt.
Jag ringde till Nordsjö som sa att så länge det inte är varmare än att man kan hålla handen på spisen så funkar det bra att spackla med vanligt väggspackel. Så fick det bli. Efter noggrann rengöring och sedan ett par omgångar Nordsjö spackel medium blev det så här bra:

hushushus
 
Jösses vilken förbättring! :p

Jag tycker att det gamla såg ut som någon sorts gips, men då borde det ju ha varit enkelt att få bort.
 
Jättefint!!
 
Tack för snälla ord.
Nä, gips var det inte. Det var stenhårt och man fick bara bort små flisor i taget.

Förresten Pinebar; jag har sett en bil (van) som det står Pinebar på här i bostadsområdet. Är vi grannar?

Stämningsbild:
hus
 
Det kan vi nog vara, men vi har Rockbaren på vår bil :)
Det finns en firma i Enskede som heter Pinebar Music. Kanske är det deras bil som du har sett.
Jag gissar att de, liksom vi, tänkte på Tallkrogen när de tog sitt namn.
 
Ahaaa, det är klart att pinebar = tallkrog.
Då är det bara två korta tub-stationer mellan oss då. Jag borg i "Sandscastle".
 
Grymt snyggt blev det. Jag tycker om det stilrena enkla.

Det gamla var definitivt inte snyggt. Det såg ut som det var emaljerat eller nåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.