1. Svårt hitta en mindre insats, samt begränsat med sökfunktioner på tillverkares hemsidor. Min är en hörnspis typ som bilden FullSizeRender-768x1024.jpg
och har inte sånt djup att man kan skjuta in en normalstor kasett. Alternativet att ha kasetten med öppning nedåt vänster eller höger i bild (dvs inte centrerad framför stödpelaren) ger utrymme på 45x45 innanför stödpelaren. Alternativet att ha den centrerad bakom stödpelaren ger 45cm utrymme mellan tegelstenarnas hörn och sen den bredden kanske 20 cm in ytterligare och totalt 60 cm till stödpelaren att tänka på för att kunna öppna kasettens dörr...

2. Gällande installation, det skrivs om inspektionslucka för sotning och stosinspektion. Men om utgår från en befintlig godkänd öppen spis, kan man installera utan att behöva ta upp hål i spisen? Jag tänker det blir marginell skillnad i hur sotarn kan sota i framtiden, blir möjligt komma åt precis som tidigare förutom 16 cm anslutningsrör som är nästan helt lodrätt installerat. Går komma åt både nedifrån och uppifrån mao.

3. Stämmer det att man kan installera med enbart en anslutningssats 160 mm cirka och mura fast denna i "normal" öppenspis konstruktion? Inga konstigheter? Jag har från övre delen av öppna spisen en avsmalnande kanal i öppningen 30x30cm cirka, 1 meter upp till spjället där rökkanalen blir mindre, kanske 20x10cm. Ska stosen monteras i den övre delen precis innan spjället eller nedre (blir ju då en del mer murande men kommer åt utan ta upp hål).

självklart ska det kollas med sotarn också...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.