Har en öppen spis i vardagsrummet. En del av bruket har släppt och plattorna på sidorna är lösa. Den finns mest för mysfaktorn och har ingen direkt funktion idag.
Hur ska jag gå tillväga för att få den brukbar igen? Putsa botten och bara använda någon fogmassa runt plattorna på sidorna?

Öppen spis i behov av reparation med lösa sidoplattor och botten som behöver putsas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Slitet interiör av öppen spis med lösa svarta plattor och släppt bruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Precis, laga de eldfasta stenarna så att de sitter fast och fogarna är hela. Du kan lägga en putskaka på bottnen om det inte är eldfast tegel där. Att putsa eldfast tegel är svårt - det ramlar av.

Om eldstaden inte har använts på länge (dvs ej är sotad och brandskyddskontrollerad enligt ordinarie intervall) så ska du också ringa den av kommunen utsedde sotaren som ska brandsskyddskontrollera eldstaden och rökgången innan du eldar igen.
 
Den har varit i bruk, senast i vintras. Vill minnas att det va ett anmärkning just på stenarna, att dom va lösa. Det verkar som förra ägaren har putsat botten men att det nu har släppt, han har putsat igen hålen, syns på bilden, dom har släppt och det är hål där igen. Vet ej vad dom hålen är till för dock.
Ska ringa sotarn och be han göra en kontroll igen om den är eldningsbar eller ej.
Räcker den med att köra med fogmassa på tub? Tänkte så här: ta bort de stenarna som är lösa, kanske alla, lägga eldfast fogmassa runt och trycka in dem igen. Lägga mer fogmassa i fogarna och smeta ut det. Knacka bort gammal fog i botten och smeta ut ny fast med vanlig fog massa som man blandar själv.
Har letat efter en guide men det flesta handlar om kakelugnar tyvärr.
 
Claes Sörmland
Kan det vara så att hålen i bottnen är luftintag? Har du ett friskluftspjäll under eldstaden? Alternativt så är det nog bara så att elden gröpt ur fogarna.

Jag skulle murat alla de trasiga delarna med samma bruk. Köp en säck eldfast bruk och fixa både tegelstenar och laga fogarna i botten med det.

Sotaren för register över alla eldstäder så de kan hjälpa dig med informationen om eldstaden är OK att elda i eller inte.
 
Det är nog som du säger, elden måste gröpt ur fogarna.
Men är plattorna på vägarna tegelstenar? Verkar bara vara några cm tjocka. Antar att jag får försöka ta loss ett par stycken och kleta på fogmassa. Vissa fogar är bara några mm breda på väggarna, vet i tusan hur jag ska få in bruk där.
 
Claes Sörmland
Plattorna är eldfast tegel. Om du petar ur dem så finner du nog en vanlig rödtegelvägg bakom. Hugg bort murbruket bakom plattan, vät de bakomliggande tegelstenarna med en sprejflaska och tryck fast det eldfasta teglet i eldfast murbruk.
 
Detta blir svårare än jag trott.
På bilden ser ni hur det ser ut utan stenarna:

Nersmutsad eldstad utan stenar, med synliga tegelväggar och oregelbunden yta där stenar ska monteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag måste ha rejält med massa om jag ska kunna trycka dit nya stenar. Köpte ett par men dom va inte av samma storlek, i alla fall så va det ej bara att byta ut. Fick använda några gamla och några nya.
Har ej satt fast dem men provat lite hur dom ska sitta;
Dom kommer ej att sitta intill teglet bakom helt.
Öppen spis under renovering utan stenar med verktyg på golvet och osäkert hur nya stenar ska monteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag funderar på hur jag ska få ditt stenarna? Gjuta i omgångar? Sätta dit dem hyffsat och sen putsa in dem med eldfast lera?
Tips mottages :)
 
Claes Sörmland
Du blandar en hink med eldfast murbruk enligt instruktionerna på påsen. Sen slänger du på det på med en murarslev på den fuktade frilagda rödtegelväggen. Därefter trycker du fast de tunna, eldfasta tegelstenarna. Fyll sedan fogarna mellan de eldfasta stenarna. Färdigt.
 
Men mellanrummet mellan det eldfasta teglet och det röda är stort!
Sen är fogarna obefintliga, går ej att fylla dem. Kanske med en nål :)

Måttband visar stort mellanrum mellan eldfast tegel och röd tegelvägg i behov av fogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Du kan trycka in bitar av vanligt rödtegel i bruket för att fylla upp hörnan. Det är lätt att hugga bitar av rödtegel med en enkel murarhammare.
 
Sätt in en kassett så kommer du få nytta av elden med och inte bara mysfaktor?
 
  • Gilla
shomakie och 1 till
  • Laddar…
Insidan av en använd eldstad med synliga isolerplattor och sot på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte det snyggaste men ska ju bara elda i den! 😁
 
  • Gilla
remrag och 2 till
  • Laddar…
Du kan tillverka ett galler med fötter och ställa en asklåda under så sliter inte elden på din botten och det blir enkelt att tömma askan.
Det behöver inte vara så avancerat bygge men håller även veden på sin plats. Hemmagjort eldgaller av metall med fötter för vedeldning och askinsamling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bra idé! Har en massa smeder på jobbet som bara går och dräller ju nu, ska ta och snacka ihop mig med dem.
Fast mitt stora problem är gnistgallret! Hittar inget som passar mina mått. Förra ägaren tog med sig det, tror t om det va mått beställt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.