Jag bor i ett litet hus byggt 1928 och genom husets två våningar löper en relativt bred murstock. Det jag skulle vilja göra är att göra en stor öppning rakt genom murstocken och göra en öppen spis "inne i" murstocken så man kan se den från rummen på vardera sida om murstocken. Är det möjligt? Andra alternativet är att sätta in en kamin men då tar den upp golvyta och rummen är så små att jag vill undvika det.

Jag har ingen kamin, öppen spis, kakelugn etc så murstocken används inte annat än för fläkten i köket (som inte fungerar och nog bör ersättas av elektrisk fläkt). Den gamla olje- och elpannan har jag kopplat bort så till den behöver jag inte använda någon pipa i murstocken längre.

Jag frågade en murare om det var möjligt att göra hål rakt genom murstocken för att göra en öppen spis inuti men han visste inte.

Med hopp om att någon på Byggahus.se kan svar på min fråga!
Susanne
 
  • Gilla
cube28
  • Laddar…
Din murstock består väl säkert av en 6 kanaler eller liknande. Kanske vore synd att ta bort alla dessa genom att sätta en öppen spis "inne i" murstocken. Dels som du sa, imkanalen använder den säkert, och kanske någon ventilation i källaren?

Hursomhelst, att göra hål är inte svårt. Men det svåra är att få helheten bärande av den tunga egenlasten. Jag skulle aldrig våga mig på detta projekt, därmed inte sagt att det är omöjligt :)
 
Måste eldstaden ligga mitt i murstocken?
Ett alternativ är ju att bygga en genomgående eldstad i väggen bredvid murstocken och gå på en kanal i skorstenen från det hållet?

/Ingenjören
 
Du kan ju även sätta in en braskassett direkt i murstocken, det har vi tänkt att göra.
 
Tack för svaren. Jag kan sätta in en kamin vid sidan av murstocken men det känns dels inte som om det finns någon bra plats för kaminen och så tar den golvyta.

Thomas, hur ska ni göra när ni sätter in insatsen i murstocken? Hur mycken behöver man ha kvar på sidorna som "bärande"? Min murstock är 105 cm bred, har inte mätt hur djup men kanske 50 cm. Måste man specialbeställa en insats?

Vart kan man vända sig för att få hjälp med en sådan här sak, kan man vända sig till en byggnadsingenjör eller arkitekt eller...?
 
Vi kommer nog köra med en vanlig fristående kamin framför, då den ger mer värme än en inbyggd kassett. Hade en murare här och kollade och bollade lite så vi överger idén med inbyggd kassett i murstocken.

I Senaste Gör Det Själv visar de hur man sätter in en kassett i en öppen spis och det står även information om hur man sätter in en kassett direkt in i murstocken.
 
Tack för svaren. Jag är väldigt intresserad av att göra hål rakt genom murstocken men jag får se...
 
Funkar detta?
Alltså montera en kassett eller liknande inne i murstocken?
Nån som har mer info?
 
Tack för det, jag hittade inte artikeln själv!
Ja, på sid 27 står det ju att man kan montera den direkt i skorstensstocken och att man då ska ha en extra förstärkt kassett som monteras i nån dubbelkåpa av stål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.