I vårt nybygge kommer vi att få sammanhängande kök, matrum och vardagsrum på ca 75kvm. Vi har tänkt bygga en öppen spis mellan vardagsrummet o matrum mitt på golvet som en avdelare mellan rummen.

Tanken är att elden ska kunna ses från 2 håll och öppet rakt igenom.

Är det någon som förslag på leverantör eller bilder på webben var man kan se lösningsförslag?

tackar på förhand//Björn
 
Ujujuj, riskabla grejer det där - men naturligtvis snyggt om det funkar.
Ett par bekanta som bygger har fixat öppen spis som man ser både från vardagsrum och från kök...tyvärr går den inte att elda i trots att de kompletterat med rökgasfläkt. Det ryker in för mycket; draget kommer inte igång när det är öppet från två håll verkar det som.
Jag tror att det är otroligt viktigt med måtten om det ska funka som det ska.
Jag har inte sett någon tillverkare som har någon färdig modell.
 
Det går alldeles utmärkt att bygga !
Vi hade ritat en i det första huset vi hade tänkt bygga.
Nu blev det en helt annan planlösning så vi har valt en Armerikansk öppenspis i v-rummet.

Det finns andra lösningar också, t ex att ha två eldstader på olika höjder.
T ex lägre på vardagsrums sidan och högre från kökets sida.
Jag såg såna i några huskataloger.

 
Ok, Sweli - posta de exakta måtten så grejerna funkar  ;)

Två separata eldstäder är ju betydligt lättare att få till. Då är det ju säkert separata pipor och en vägg emellan.
Problemen kan uppstå när man får korsdrag över eldstaden...men det är ju som du säger, det går ju utmärkt att rita och bygga...men en eldstad måste ju funka oxå. Jag lovar att det är jättetrist när det svider i ögonen av röklukten...inomhus.

Jag kanske låter lite negativ...det går ju säkert att få till det. Det är bara så himla trist när folk lägger ner 50-80 tusen på något som inte funkar...
 
Karl, jag förstår att det inte kul att lägga så mycket pengar på något som inte fungerar.
Men det finns många som gör det.

Jag tror att det handlar om att göra rätt, som med allting.

I mitt land finns t ex på afterski såna enorma runda elstäder där man sitter runt dom. Dom fungerar.

Att jag föreslog att ha två i olika höjder är mera av en estetiskt synpunkt inte funktionen.

Jag ska se om jag hittar den gamla ritningen, men där är bara en skiss, det säger ingenting om dimensioner.
Det får man fråga "experterna" hur det ska gå till för att det ska fungera.

Om jag skulle lägga så mycket pengar på en öppenspis, skulle jag se till att jag får garanti på att det kommer att fungera :-/
 
Litet sidospår på den här tråden kanske, men...

Vi vill ha en öppen spis, utan glasfönster eller kasett, dvs öppen på riktigt. Den husleverantör vi valt (TH) verkar tveksamma till detta i kombination med frånluftsvärmepump, vilket är vad dom har som standard. Någonting med undertryck pga mekaniskt frånluftsventilation.

Ni som planerat riktigt öppen spis, vad ska ni ha för typ av uppvärmning?

/Berit
 
Med frånlufts ventilation blir det undertryck i huset och det kan bli svårt att får "drag" när man skall elda. Själv tänker jag ha frånluft med en kamin. Luften tänker jag ta utifrån genom grunden. Dvs slipper problemet med undertryck samt eldar inte upp redan varmluft. Hur det skulle fungera med luft utifrån till en öppen spis vet jag inte. Problemet med undertrycket kvarstår... Ni kanske kan ersätta frånluften med en värmeväxlare, det kanske skulle av hjälpa problemet med undertryck. Dock måste ni då hitta något annat att värma vattnet än värme pumpen.
 
Vi har också tänkt göra en sån öppenspis och har därför redan beställt inluft genom grunden.

Vi hade tänt oss göra en helt öppen typ Armerikansk öppenspis vid golvnivå.
Inga kassetter eller glas.

Nu blir jag orolig med detta om undertryck.

Vi ska ha bergvärme med frånluftaggregat till mekaniskt frånluft.


Ska börja undersökningen.... 8)
 
Vår tanke är att precis som SWELI och BErit ha en helt öppen kontruktion.
Vi kommer också att ha mekanisk frånluft. Precis som er har vi också tagit in luft genom grunden.

I vilket fall som helst så tackar jag för inlägg och ska nog fundera på insats eller någon typ av glas i spisen. ÄR det någon som har förslag på tillverkare eller bilder på nätet på en bra lösning? :-/
 
Det fina är att om man bara har en inluft till spisen via grund eller vägg så kan man helt bortse från problemet med frånluftsventilationen. Spisen blir s.a.s. självförsörjande. Det gäller bara att stänga när man inte eldar, annars kan det bli rätt kallt runt spisen :)

Det finns massor med spistillverkare på www.lantbruksnet.se, för övrigt en guldsite vad gäller länkar.
 
;D Tack Karl du lugnar mig lite ;D
 
Stämmer bra det. All varmluft åker upp i skorstenen.
Jag trodde vi bara talade om problemet att få bra drag i skorstenen vid start av brasan.

Men om man inte vill ha en traditionell kassett finns det faktiskt insatser som är dörrlösa...kika på Kedddys hemsida.
 
Inluft utifrån hjälper endast mot undertryck om hela luftvägen från inluft, förbränningskammare, till skorsten är hermetiskt skilda från inomhusmiljön. Med en helt öppen spis och för stort undertryck kommer undertrycket att dra in luft både från inluft och skorsten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.