Ska installera en fristående gjutjärnskamin till murstocken på övervåningen (enplanshus med källare). I gillestugan finns det en en öppen spis.

Nu till problemet, jag ska ansluta kaminen till den sida av murstocken som rökkanalen till den öppna spisen går.

Får man ha två eldstäder till en rökkanal? Om inte kan man sätta i ett insatsrör så man får en rökkanal i den andra? Men då kanske inte arean i kanalen till den öppna spisen räcker till?

Vad jag förstått så passar diametern som är i ett insatsrör bättre än arean i rökkanalen som är till den öppna spisen.

Har ingen lust att täppa kanalen neråt så man inte kan använda den öppna spisen i gillestugan.
 
Kolla vad din sotare säger, det är ju han som ska godkänna installationen.
 
Har snackat lite snabbt med honom, han tyckte man skulle leta efter en annan kanal. Men det kommer jag inte kunna göra om jag vill ha den placeringen på kaminen.
 
Får nog inte använda samma......Det blir till att välja tyvärr....

Mvh
 
PX-21 skrev:
Får nog inte använda samma......Det blir till att välja tyvärr....

Mvh
Nog?
 
Det är till och vara noga ... får inte använda samma kanal:)

Mvh
 
I olika plan skulle det bli "nej" i vår sotningsdistrikt i alla fall. I samma plan "kanske" med rätt spjäll o eldstadstyper.
 
Det blir nog att sänka ner en stålplåt och täta med Brandfogmassa och vara utan den öppna spisen.

Men en lösning jag skulle kunna göra längre fram är att sätta insatsrör både till övervåningen (kaminen) och ett ner till öppna spisen. Alltså ha två stycken insatsrör i samma rökkanal, men då måste man ju ha en insats i den öppna spisen eftersom arean inte räcker till för en öppen spis. Detta skulle vara en godkänd lösning enligt sotaren.

Denna sättet kommer jag nog göra på om ett par år.
 
Enligt min sotare är det ok med två eldstäder i samma kanal så länge det rör sig om ett enfamiljshus. Han ville dock att respektive eldstad skulle ha spjäll så att rök ej smyger ut vid den eldstad som inte används.

Kravet på separata rökkanelr är enligt honom slopat för många år sedan!
 
Verkar vara svårt att få något konkret svar om det är tillåtet eller inte. Verkar vara lite från sotare till sotare, men det måste ju finnas en lag som man kan läsa nånstans?
 
Ring bo verket.Bygg enligt lag text.Om sotaren underkänner be om ett föreläggande och överklaga till länsrätten som tolkar lagtexten som du har byggt efter.Klart :)
 
Gör som sotarn säger om du inte har för mycket fritid till processande och dessutom gillar rök och edsvådor på övervåningen.
 
Jag kommer gå på min sotares linje så blir det nog bra.
 
Vore verkligen intressant med en teknisk diskussion. Här finns ju massor av folk som kan rök :)
Jag kan inte inse vari faran skulle bestå om man har ett spjäll åt bägge håll. Man spärrar åt det håll som
inte eldas i om det ryker in i något avseende. Den som eldar i en tar
ju redan idag ett stort ansvar. Vari består faran av att spjälla mot en annan eldstad? Man har ju minst ett
spjäll - lucka - till sotning rakt ut i rummet.
 
Spjäll brukar användas till öppen spis ...sätter du in kasett så tas spjäll bort;)

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.