hahalj
Det börjar röra på sig vad gäller möjlighet till öppen fiber i min omgivning och jag kommer definitivt ansluta mig om/när det kommer ett erbjudande.

Frågan är vad installationskostnaden för öppen fiber skulle bli om de drar via luftledning? Har både min el och telefon via luftburen kabel. Anslutningsavgiften för nedgrävda installationer ska tydligen kosta nånstans mellan 15-30.000, men vad kan det kosta om de hänger fibern i existerande luftkabel? Har läst nånstans att det går betydligt fortare att installera, kostnaden borde bli lägre?

Nån här som vet något om detta?
 
Telia tar 17000 kr i stockholm. Använder luftledning om det finns och passar dem. Kan annars vilja gäva, med det blir till samma pris.
 
Precis. Man får ett enhetspris, i vårt fall 16.000 kr, oavsett. De som har luftledning idag får in fibern den vägen, annars går de samma väg som koppartråden. I vårt fall hade jag redan grävt ned el och tele för ett par år sedan så de behövde bara skjuta in fiberdukten (röret) i teleslangen, medan vissa fick handgrävt över gräsmattan. Orättvist pris kan tyckas, men det funkar väl som med skatten...
Passa på att gräv ned ledningarna om planer (och tid) finns, för det lär väl kosta en hacka att få fibern omdragen i framtiden annars. Elbolagen brukar vara tillmötesgående när det gäller att ta bort stolpar.
 
hahalj
Ok, tack för svar. Vi får se då vad kostnaden landar på här när jag väl får ett erbjudande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.