Vi utnyttjar utrymmet under vår trappa med att ha lite löst "skräp" där, läs makens styrketräningsstång, boxningssäck och verktygslåda, samt diverse leksaker som bara "råkar" hamna där när de "råkar" slängas ner från andra våningen. Under trappan har vi också ett skåp (LÄXA från 1969, i vilken jag hade nallar och dockor) och på detta skåp ett akvarium.
Trappan är precis vi ytterdörren, och svänger redan efter några steg. Vi har mycket grejjer, men inte en massa snygga tavlor på väggarna utan massa papper, och annat bråte som vi vill gömma undan. Funderar på att ha skåp under trappan och kanske några öppna hyllor.
Är det fördel eller nackdel att bygga in trappan, alltså inte spaljén, men trappstegen och utrymmet under?
Är det trevligt eller stökigt med en öppen yta under trappan? Bra med flexibel förvaringsyta eller praktiskt med skåp och annat där?

Pernilla
 
vi tänker ha en inbyggt trappa och ha förvaring där under. då man bygger nytt och är lite begränsad vad gäller yta tycker jag att det är perfekt att ha trappan som ett litet förråd. man slår lixom två flugor i en smäll... man slipper ju även se allt "skräp" som gärna hamnar under trappan. :)
 
Min personliga åsikt är att stängd trappa ger et väldigt massivt intryck, även om man sannolikt kan utnyttja förvaringsytan under mera effektivt eftersom man kan bygga in et lite förråd. Öppen trappa mera luftigt, högare krav på hur det ser ut "under" för att det inte ska bli stökigt. Har sett en del praktiska och snygga lösningar i inredningstidningar och på TV senaste tiden (inga bilder tyvärr) på lösningar under öppen trappa, eftersom det - som du har erfaren ut av - ofta blir kaotisk.

Här finns några tankar:
www.viivilla.se/articles.asp?mode=ShowArticle&articleid=1064&Cat=&sCat=155
 
Har jag fel när jag tror täckta trappsteg dämpar ljudnivån något vid upp/nertramp?
 
Fel
 
Redigerat:
:confused:
 
Redigerat:
Appen lägger inläggen fel när jag citerade...
 
yonna skrev:
Har jag fel när jag tror täckta trappsteg dämpar ljudnivån något vid upp/nertramp?
Vi har en trappa som ursprungligen är en öppen trappa, men som någon gång byggts in. Just vår trappa knarrade väldigt mycket när den fortfarande var stängd. Nu har vi öppnat upp den och trappan har nu helt slutat knarra och upplevs nu mycket tystar och behagligare i mina öron. Alla har väl dock olika typer av ljud som man stör sig på...
 
Vi har en U-trappa, och under den en trappskrubb/garderob vilken sväljer ENORMA mängder med saker/skräp/sånt man inte vill att hundar/småbarn ska få tag på. En grov uppskattning säger mig att vår skrubb sväljer ungefär 8 kubikmeter mojänger.
 
Det blir fruktansvärt smutsigt och dammigt under en öppen trappa, och om man inte är pedant och städfreak så ser det aldrig snyggt ut heller. Öppna hyllor o likn ser jättetrevligt ut i magasin, men sällan efter en tid i verklighetens röriga och stressade vardag.

Det är nog lätt hänt att man får knarr i en hembygd/modifierad trappa. Det krävs noggrannhet, omsorg och rätt metoder om det ska bli bra, (gäller fö inte bara trappor). Knarr uppstår när två träytor rör sig mot varandra, så det är det som ska förhindras. Känn på trappan när någon (vuxen) går i den, och ni kommer att känna att den rör sig åt alla håll, i synnerhet trappstegen som sviktar såklart. Man bör också ta med i beräkningen att trä rör sig, (sväller, krymper, bågnar och vrider sig).
Så läs på, och fråga experter, som kanske finns här på forumet.
 
  • Gilla
Erikanilss
  • Laddar…
Vi har precis installerat en ny trappa och den blev stängd med förråd under. Blev mycket lyckat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.