Nu har jag uppdaterat byggdagboken på mångas begäran.. :surprised: Där berättar jag om hur det har gått till under vårat husbygge och hur lurad man kan bli.. Ni får gärna tycka till antingen ni svarar här eller i min gästbok som finns på hemsidan.. Det är så otroligt mycket att skriva så jag har inte fått med allt men en hel del skulle jag tro..

Vet inte om det är fel att sätta ut namn på personer som varit inblandade men det får väll stå för mig då!!! Kan ju inte bli värre än det redan är.. :( Jag kommer att uppdatera den ännu en gång efter 3 Jan då vi ska ha en ombesiktning av huset, pga att det är inte klart och det dom åtgärdat liknar skit!

Länken till sidan http://juslin.holseng.se
 
Det är så tråkigt att läsa er historia. Hoppas ni orkar strida för er sak, kämpa på.
 
Jag vill absolut inte sprida skräck för er andra som går i byggtankar :surprised: Utan jag skriver detta för att andra kanske kan lära av våra misstag, och förhoppningsvis inte göra samma sak som oss. :'( Så bygg på!! :) Men vare sig man väljer en mindre lokal firma (som vi då), eller större husföretag så var noga med allt.. Kolla upp företagen mer än en gång gärna med många referenser..

Vilket vi aldrig gjorde >:(

Jag önskar att jag fick veta vilka dom andra husbyggarna var som blivit lurade av dessa byggare... Konkursförvaltaren sa bara 5st och ville inte nämna namn :(
 
Det borde inte vara svårt att ta reda på vilka de var. Gör en efterlysning på forumet, prata med folk i branchen, de kanske vet var den här firman byggde, när de inte var hos er och fuskade.
 
Jo det e klart jag har varit som försiktig här på forumet, men ändå gett lite vinkar för att se om man får något napp... ::) Men tyvärr så verkar ingen vara aktiv på detta forum som byggt med Umebyggarna eller Fyrstjärnan.. Eller Juslin Consulting heller för den delen.. Och ska jag vara ärlig så e ju det jätte bra, men för våran skull så skulle det vara bra om det fanns nån, man är ju som svag när man är sj. :'( Så är det någon Umeå byggare som har funderingar för mindre lokal firma så kolla noga. Dom har nämligen öppnat ett nytt företag, som jag hoppas går åt skogen för allas skull >:(
 
Milkshaken
Hej...

Tråkigt att höra era problem med husbygget, men vad jag tolkar i eran dagbok, ja det sista du skrev det är att det verkar som att ni verkar tro att Björn Och Kristian eller vad han hette, verkar skylla på varandra,,, och det gör dom säkert, dock verkar det som att ni inte förstår att dom jobbar tillsammans. Alltså som en egen svartfirma typ "Ruffel och båg".

Förklara gärna lite mer hur ni tolkar situationen.
 
Milkshaken!!

Ja hur jag tolkat det har jag försökt att förklara.. Men det e så mycket och jag har kortat ned lite för annars räcker väll hemsidans utrymme inte till ;D Det jag menar att dom skyller på varandra är att Kristian har lovat en sak, men när det kommer till kritan så gör Björn som han tycker blir billigast för dom men vi får betala lika mycket.. Alltså för oss blir det inge billigare.. Sen om det blir fel och jag ringer Kristian så skyller han på Björn.. Björn i sin tur säger till Kristian hade inte du fixat det!!?? Nä säger Kristian, jag trodde du hade gjort det!.. Åse sitter dom och tittar på varandra och skyller på att allt måste ha blivit ett missförstånd >:( Och vi ska betala för deras missar och dåliga info mellan varandra.. >:( Sen tycker jag att dom kan inte komma i efterhand och säga att dom ska ha betalt för diverse saker som vi aldrig blivit informerad om.. Jag fattar ändå inte varför Björn överhuvudtaget skulle vara och bygga på vårat hus när dom konkursat?? men det lär man ju aldrig få veta heller..Ett bra exempel är ju ventilationen igen... Dom ville ha 4500kr extra för ventilationen i huset som dessutom inte funkade!!?? pga att vi valde en pelletskamin i stället för frånluftsvärmepump.. Men hur e man navlad då? Att bara ha mage att säga en sån sak.. Ånä! Nå pengar för det fick dom inte av oss, pga att vi fick bekosta ett helt nytt ventilationssystem som funkade själva.. Än fast dom sa att dom skulle fixa det så ville inte vi det.... Nä denna gång ville vi känna oss trygga med installationen.. Inga blåbär som inte vet vad dom håller på med... Jag vet inte riktigt vad det e du ville veta?? vill du inte lägga ut det här så skicka ett PM.. Lite lättare då.
 
Jag läste er byggdagbok och lider med er... >:(
Min erfarenhet av liknande historier är att man till en viss gräns försvarar sitt bygge, fram till de sista inläggen har man ju ändå känslan av att det löser sig... Vi människor har väl ändå en positiv grundinställning och hoppas väl att man inte ska bli blåst av sin byggfirma.... Lycka till i fortsättningen!
 
Jo du har helt rätt :-[ Jag har sett alla deras missförstånd och små tjafs som att det händer alla.. Det jag tycker e viktigast är väll att man reder ut situationen till det bästa i slutet... Vilket jag trodde dessa byggare skulle göra. :'( Nu har dom ju bara gjort saken värre och det jag tycker e värst är att man kanske inte ens har råd att bo kvar, och än om man nu har det så kan man inte annat än bo.. Vi hade inte räknat med en sån här fördyring.. från att räknat på 2,5 mille som maxgräns till att det kostar 2850 000kr det e ganska stor skillnad.. Så det e väll bara att hålla tummarna för att det går åt rätt håll nu.. Jag hoppas att alla som funderar på att bygga i Umeå området inte väljer att bygga med denna firma.. Lovar brett men håller tunnt >:(
 
Milkshaken
Jo jag menar så här lier...:

Att dom kör med skylla på den andre grejen + att just för att Björn är uppe på taket efter konket,,,, jag tycker att det luktar svartfirma a,la ruffel o båg lång väg. detta med att dom skyller på varandra är ju såklart en grej i deras "Svarta skojeri"

 
Kristian sj påstår sig ju ha blivit lurade av Umebyggarna åxo.. För i början av vårat bygge så var det ju Umebyggarna som skulle bygga, men Kristian var byggsamordnare. Efter att dom gått i konkurs menade Kristian att han jobbat i flera månader gratis... Vilket jag åxo tror e skitsnack.. Allt var planerat från början och Kristian visste säkert om att dom skulle konkursa.. Det var väll en del av planen att få oss att skriva under. Björn ville nog att Kristian skulle köpa in sig i företaget redan i början, men det ville inte Kristian.. Det var kanske hans ide att dom skulle konka företaget för att sedan kunna öppna ett nytt tillsammans.. 450,000kr kommer man långt med + dom 100,000kr vi betalade på sidan om för garaget.. Och ja det e pengar dom stoppat i andra hål eller egen ficka.. Hur jag vet det är att jag vet att grundläggarna har inte fått betalt och inte YIT heller och inte grävmaskinisten heller.. Så buffel och båg det e nog bara förnamnet på dessa byggare. Har även en gammal kompis som jag inte träffat på 10år som har blivit blåsta på 200,000kr han har en rörmockar firma.. Han blev blåst på att dom bytte namn hela tiden.. Tycker att om man beter sig som dom gör så kan ju ingen vilja jobba för dom något mer tillslut.. Så du har säkert rätt det handlar om ett svartbygge alltihopa >:( Bygglov har jag iaf men det e väll allt :'(
 
Ja nu har vi haft besiktning för andra gången av vårat hus för att se om vi måste betala dom sista pengarna som vi håller inne med... ::) Besiktningsmannen tyckte att det var skandal hur dom betett sig, så nå mer pengar tyckte han inte att dom skulle ha iaf.. Ingen av dom som byggt på vårat hus var med på besiktningen , och gick inte att få tag på heller >:( Både vi och besiktningsmannen har försökt att nå byggaren utan resultat.. :-/ Jag hade därimot skickat ett brev till byggaren där vi förklarat att vi inte kommer att betala slutfakturan förrän vi har haft en ombesiktning som sker 4januari 13.00.. Ska se om jag hinner uppdatera hemsidan i kväll.. Lägger in en notis här i såfall när det är gjort.. ;)

PS känns lite bättre än om det e långt ifrån bra.. :-?
 
Keep on fighting.
 
Tack robert_maria :) Alltid skönt med lite uppmuntran..

Nu har jag fått in lite mer under byggdagboken efter det att vi haft ombesiktning av huset :) Jag hoppas verkligen att så många som möjligt läser och sprider infon vidare, vare sig ni ska bygga i Umeå eller någon annanstans :-/ Det kan drabba vem som helst.. Jag minns själv när man satt och läste om allas bekymmer vad man led med dessa människor.. Men jag trodde aldrig att vi skulle bli en av dom.. Men se så fel man kan ha.. Ge gärna en åsikt om det är något som ni tycker är fel eller som kanske inte borde stå på en hemsida...

Mvh/Linda som känner mig trött men glad :)
 
Ni som varit in på min hemsida, vilket datum är överst i byggdagboken??

Det ska vara 2007-01-04 En kompis sa att han inte kunde läsa uppdateringen :( Jag ser den från min dator men det kanske har blivit nå fel??? Har ni kunnat läsa inlägget från 2007? :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.