Vi har börjat fundera på att renovera köket och i och med att vi måste flytta spis, diskbänk etc så börjar vi i princip om från scratch men på befintlig yta. Vad bör man absolut tänka på när det gäller köket om man skall göra en "önskelista"?

Självklart är det individuellt men personligen skulle jag t.ex gärna vilja ha en köksö samt en öppen spis i köket (tror inte att något av detta är realistiskt men drömma kan man ju förstås).
Vi vet vad vi vill ha vad gäller vitvaror och vill gärna att överskåpen går upp till taket och likaså vill vi ha avställningsytor på båda sidorna om spisen och en diskho med plats att diska t.ex en ugnsplåt.

Vad hade ni haft med på en önskelista om ni hade kunnat planera ett kök precis så ni ville? Tänkte att det kanske finns något som vi inte tänker på i dagsläget men som vi självklart borde ha om vi skall skapa ett drömkök?
 
Vi håller på att uppgradera vårat kök, som idag är bara 8 år men lite dåligt planerat av hustilverkaren (SMV).

Alla kök är olika, men några saker som vi kommer att förändra är:

* Bort med några överskåp, luftigare arbetsmiljö (men svårare att belysa)

* Induktionshäll istället för klassisk spis

* Två högskåp, ett för mikro och ugn, ett annat för diskmaskin

* Köksö istället för köksbord (vi har matsalsbord som sällan används)

* Med köksön får du mycket bra arbetsyta, samt väldigt bra förvaring!

* Byta ut de flesta skåp mot lådor.

* Dimmers för mysbelysning

* Många vägguttag, vi har 4 st enbart i köksön

* Rostfri heltäckande diskbänk. Överlägset mest praktiskt kontra infällda tycker vi. Kanske inte det mest "moderna" men köket ska vara praktiskt tycker vi.

* Avfrostningsfri frys med ismaskin. Vi använder en hel del is och det är en frälsning att slippa dessa plastgrunkor i frysen. Vist förlorar man lite förvaringsyta, men det uppväger att slippa drittla med isformar.

*Gillar man kaffe kanske en integrerad kaffemaskin är något, då slipper man att ha en kaffebryggare ståendes och ta upp bänkyta. Vi valde dock inte detta....

* Har du möjlighet, fäll in en liten vask i köksön, alternativt ett 40-skåp med avfallshanteirng. Blir mycket kladd när potatisskal eller köttslamsor skall bäras över till diskbänken...

FInns säkert mycket mer, men detta var våra huvudpunkter för att motivera oss att riva i ett 8 år gammalt kök.

/S
 
Pyrolysugn
 
2 ordentliga arbetsytor på minst en meters bredd.
Om man ska ha köksö istället för bord ska man kunna sitta och äta mittemot varandra
Smalt litet skåp för brickor (glömde det i vårt kök)
Inte fläkten för nära spisen så att man inte kommer åt ordentligt.
Kran med utdragbar pip så att man kan sjölja bra
Hellre två normalstora hoar än en jättestor eller en stor och en liten
 
Ett kök måste bli praktiskt, det är det första man ska tänka på. Får vi tillräckligt stora arbetsytor? Du skriver en ytan på varje sida om spisen, det är ju bra men blir de tillräckligt stora för att kunna användas eller är det bättre att bara ha en yta till höger om spisen?

Vi har valt en dubbelho med lika stora hoar. Samt en rostfri del att lägga disken på. Väldigt bra!

Sen har vi djupare bänkskivor, på det djupaste är det ca 80 cm och det är väldigt trevligt. I vårt förra kök hade vi även 70cm djupa lådor och det sväljer väldigt mycket mer än 60-djupa. Så kan man ha djupare bänk samt lådor är det ett stort plus!

En ö som endast är till som arbetsyta är grymt! I jul bakade vi alla runt ön utan att störas av någon spis.

Vi håller på att renovera vårt kök och gör en variant av IKEA och hemmabygge.. Kolla i bloggen, kanske kan hitta något som kan vara till glädje för er renovering. Nu är det ett tag sedan den uppdaterades dock men det kommer snart mer nya bilder...
 
Måste instämma i Fredrik.an angående djupare bänkskiva, glömde helt bort det. Hade 70 djup i vårt förra kök och den där extra dm gjorde verkligen mycket. Vi hade inte plats med det i vårt nu ara de käk men den djupa köksön (180x120) kompenserar det till viss del.
 
Tusen tack för alla input! Det var kommentarer i still med det ni skrivit jag hade hoppats på och nu har jag genast fått lite mer att tänka på som jag absolut inte hade i tankarna tidigare! Hoppas att fler skriver så att vi tillsammans kan få till en lång lista på saker som är bra att tänka på! Även om köksplaneraren säkert hjälper till men en del så är det ju bra att ha tänkt till lite innan så att man inte kommer till mötet helt oförberedd.
 
* Ett riktigt skafferi står högt på min lista, om det finns plats för det.
* Extra djup bänkskiva också ett plus.
* Jag planerar precis eget kök och fick tipset att man ska passa sig för att ställa diskmaskinen i "snubbelläge". Inte på den sidan om vasken där man planerar att röra sig mycket (t ex mellan
vask och spis). Inte på önskelistan, men något att tänka på.
 
En sak till är upphöjd diskmaskin. Vi har prioriterat det framför upphöjd ugn och är så himla glada för det. Disken plockar man ju undan varje dag men ugnen använder man inte så ofta. Har märkt att det tex är väldigt skönt när vi har gäster för då kan man lätt plocka i och ur diskmaskinen löpande under kvällen utan att behöva stå med rumpan i vädret vilket man kanske inte vill göra om man har kort kjol. Man har också då en bra ställning för att fortsätta vara med i alla konversationer (om man som oss har öppen planlösning).
 
Skåp eller hyllor rakt ovanför diskmaskinen för vardagsporslinet. I förra huset hade jag hyllor precis ovanför, och speciellt inköpt porslin och glas för att passa måtten och vad man gör av med på en maskin. Kanske lite analt men har aldrig tömt maskinen så ofta. I nuvarande huset är det inga överskåp eller hyllor, bara lådor, och skåpen är ett par enheter bort. Mkt bökigt. Ok att man inte ska trilla på diskmaskinen, men den risken tycker jag är acceptabel mot att ha diskmaskinen på "porslinssidan" av vasken. Först böja sig för att plocka upp det, sen böja sig för att ställa ner det igen. Kan lösas bättre.
 
Fönster i köket, kanske kan du placera arbetsytan (diskbänk?) som används mest framför? Det ökar trivseln enormt att kunna blicka ut samtidigt som du jobbar.

Jag är väldigt glad för vår bänkskiva av sten som jag kan ställa alla varma grytor och plåtar på, jag till och med använder bänkskivan som bakbord.

Lång sammanhängande bänkskiva som inte bryts av utav högskåp är väldigt praktiskt och trevligt. Högskåpen på en egen vägg alltså.

Stora utrymmen för sopor! I vår kommun infördes sopsortering EFTER att vi precis hade byggt nytt kök och här står vi nu med en hörna med två trista soppåsar för papper och metall som inte ryms i vårt lilla, tidigare "normala" sopskåp.
 
"Skåp eller hyllor rakt ovanför diskmaskinen för vardagsporslinet. I förra huset hade jag hyllor precis ovanför, och speciellt inköpt porslin och glas för att passa måtten och vad man gör av med på en maskin. Kanske lite analt men har aldrig tömt maskinen så ofta. I nuvarande huset är det inga överskåp eller hyllor, bara lådor, och skåpen är ett par enheter bort. Mkt bökigt. Ok att man inte ska trilla på diskmaskinen, men den risken tycker jag är acceptabel mot att ha diskmaskinen på "porslinssidan" av vasken. Först böja sig för att plocka upp det, sen böja sig för att ställa ner det igen. Kan lösas bättre."

Fnisss
 
Två diskmaskiner! Då behöver aldrig disk stå framme för att maskinen är igång eller inte blivit utplockad. Jag gillar inte upphöjda diskmaskiner. Bättre med en "bra diskmaskin" med separat diskhylla högst upp. Tidigare hade vi en Siemens "extra hög", nu har vi en Huskvarna och den rymmer inte hälften så mycket som Siemens maskinen. I nya huset blir det två Siemens.

Glömde en sak: Diskmaskinen vid sidan av hon, så att man kan hälla ut/ skölja saker i hon och sedan direkt ner i maskinen. Nu har vi diskmaskinen snett vid sida av hon = alltid blött och fläckar på golvet mellan diskmaskinen och hon.
 
Redigerat:
Alltså det här är ju verkligen suveränt!!!!! Tusen tack för alla tips!
 
AXS
Avfallskvarn!

Sen bra avfallshantering över lag. Och se till att tänka efter hur ni brukar jobba.
Liten yta bredvid kylen passar mig som gör mackorna där, men inte mina föräldrar
som gör sina vid köksbordet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.