Hej alla trädgårdsentusiaster

Jag skulle vilja ha bra idéer om vad jag ska göra med min rätt tråkiga tomt. I bifogade dokumentet har jag gjort en enkel skiss på hur den ser ut idag.

Fakta: Totala arean på tomten är ca 1800 kvm. Zon 5-6
Huset är ett 1 3/4 plan kusthus i vitt med rött tak.
Framför huset finns en altan och någon meter utanför den en brant slänt på 3 meter som går ner till den övriga tomten. Längs med vänstra tomtgränsen står 2 syrenbuskar i dåligt skick samt 3 pilbuskar. En bit framför pilbuskarna står en jättestor och fin björk.
Den röda rutan representerar ett jordgubbsland. Strax till höger om detta står en brunnsring som vi planerar att klä in som gammeldags brunn.

Den högra delen av tomten består överst av ett litet nysatt pilträd. Lite längre ner en rönn. Nedanför denna rönn har vi en trekammarbrunn som begränsar vad man kan göra där och framför denna anläggning står ett till litet nyplanterat pilträd. Dessutom finns en nyplanterad häggmispelhäck längs med hela tomtgränsen för insyns skull. Nedanför vår tomt är en meterbred remsa med kommunmark och därefter är det havet som gäller.

Jag skulle vilja ha en mysig relativt lättskött tomt och har läst många trädgårdstidningar och även en del böcker, men det här känns verkligen inte som mitt område. Just nu har jag en stor öppen fantasilös tomt och jag hoppas verkligen att någon har roliga idéer som jag skulle kunna använda mig av.
 
Ett tips är att liksom jag läsa en del olika bloggar. Sök även på google bildsök efter trädgårdsord som t.ex trädgårdsgång, berså, trädgårdsbilder osv.
Ett fint nybygge som jag följer och som precis anlagt en trädgård är http://humlebacken.blogg.se/
Om du kikar runt där hittar du säkert en del.
Sen finns det t.ex odla.nu och alltomtradgard.se som har forum där du kan ställa frågor om växtval, placering m.m.
Glöm inte att kika på tillverkares hemsidor, som t.ex Benders och Flisby Ab, även där kan man få lite inspiration!!
Lycka till!
 
hej hej!
det finns så mycket man kan göra med sin tomt....men somsakt beror det på var man bor, vilken jordtyp du har är det i söderläge och har sol eller består tomten av skugga.....vilken zon osv. det finns en jätte bra katalog som jag brukar titta i med zoner och allt www.impecta.se, vi har en dröm om japansk trädgård med gräs bambu, azalea. vill du veta mera kan du fråga har en man som gått trädgårdsskola.
 
ett litet tips: om du vill ha trädgården mer rumindelad titta på var ni gått i trädgården, var är de naturliga gångarna och stigarna? Går man inte efter dessa blir det gärna konstigt när man delar in i rum med tex nån plantering eller häck...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.