Hej alla kunniga här 🙂.
Ska lägga ett Pergo laminatgolv i en lokal jag har och för att inte börja på fel sätt så har jag lite frågor. Golvytan har måtten 10,58x4,82m och golvet skall läggas på längden. Laminatskivorna är 1200x190mm.
- Hur stor spalt bör jag lämna utefter långsidorna respektive kortsidorna? Vill inte ha så stor att sockellisterna inte täcker.
- Antalet rader blir 25 med en bredd om 190mm per skiva, varpå sista raden då blir endast 70mm bred. Med avdrag för spalt om t.ex. 2x8mm så blir sista raden endast 54mm bred. Är det bra att ha det så? Eller ska jag kapa ner bredden på den första raden så att jag på både första och sista raden får en bredd om 122mm? Är det bättre?
- Hur gör jag med längderna? 10,58m lång yta innebär 8st hela längder om 1200mm + en bit om 980mm (minus spalterna i vardera ände). Det är väl okej i första raden. Hur gör jag då i andra raden? Jag kan ju inte gärna börja med spillbiten på ca. 220mm och ej heller med en längd på 980mm, då skarvarna kommer hamna för nära de i den föregående raden. Är det en bättre idé att då ta denna längd om 980mm och kapa den på mitten och lägga en bit om 490mm i vardera ände på rad 2 (och kommande jämna radnummer)?
- OM jag nu skulle börja med en fullbred skiva i första raden, kan den s.k. fjädern hyvlas ner eller kör man lämpligast med såg där?
- Sista frågan: alla paket med laminatskivorna har legat på en pall inomhus hos mig i över en månad, men när jag packar upp ett paket så ser jag att skivorna bågnar på längden. Lägger jag dem uppochner så är det en glipa på 10mm undertill. Ska det vara så? Är det risk för att det blir problem? (bild tagen uppifrån när en skiva ligger mot en rak väggyta)
Hoppas att några av er har erfarenheter och kunskaper att hjälpa mig med det här.
Tack på förhand 👍.
 
  • Brun MDF-skiva lutar mot vit yta, under diffust ljus, enkel bakgrund och struktur syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen här som har något tips kring detta? Vi ska påbörja läggningen om en vecka och jag börjar få lite stresspåslag nu inför det här...
 
BirgitS
U Uno Mögel skrev:
- Hur stor spalt bör jag lämna utefter långsidorna respektive kortsidorna?
Står inte det i golvets läggningsinstruktion?
Det brukar göra det eftersom det varierar mellan olika golv.
U Uno Mögel skrev:
Med avdrag för spalt om t.ex. 2x8mm så blir sista raden endast 54mm bred. Är det bra att ha det så?
Nej
U Uno Mögel skrev:
Eller ska jag kapa ner bredden på den första raden så att jag på både första och sista raden får en bredd om 122mm?
Ja
U Uno Mögel skrev:
Är det en bättre idé att då ta denna längd om 980mm och kapa den på mitten och lägga en bit om 490mm i vardera ände på rad 2 (och kommande jämna radnummer)?
Ja, men du bör eftersträva fler rader med olika startlängd, minst 3 st, för annars kommer skarvarna att synas så tydligt.
U Uno Mögel skrev:
Sista frågan: alla paket med laminatskivorna har legat på en pall inomhus hos mig i över en månad, men när jag packar upp ett paket så ser jag att skivorna bågnar på längden. Lägger jag dem uppochner så är det en glipa på 10mm undertill. Ska det vara så? Är det risk för att det blir problem? (bild tagen uppifrån när en skiva ligger mot en rak väggyta)
Det verkar inte vara helt ovanligt i alla fall och är en av anledningarna till att skarvar ska vara förskjutna och att det är bra om skarvarna åt höger och vänster inte är på samma ställe.
 
Tack för svaren 👍. Blev lite brydd nu vad gäller det faktum att laminatskivorna bågnar så. Träffade en golvläggare i helgen och han hade aldrig råkat ut för detta. Har även skrivit till Pergo som ansåg att jag skulle kontakta återförsäljaren om detta och eventuellt reklamera. Skit om allt blir fördröjt nu... 😕.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.