Hej alla!

Nu har det blivit dags att dra igång det hittills största projektet på vårt hus efter att taket lagts om och bergvärmen installerats. Parkeringssituationen har varit allt annat än optimal som ni kan se på denna bild, tagen innan våren kom:

IMG_2692.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som synes är asfalten i riktigt dåligt skick framför garageporten och till höger om den, mellan den vinklade muren och huset, ligger sjöstensplattor. Som ni ser är det inte direkt smidigt att parkera två bilar då ena bilen måste köras ned snett och spärras sedan av den andra bilen som parkeras framför garageporten. Ytan är bökig att skotta på vintern och mycket svår att hålla ren, så när det är blött ute drar man in en massa skräp i garaget med skorna. Avvattningen är endast en liten rund brunn kopplad på dagvattenledningen så jag nojar för att det ska bli stopp varje gång det regnar mycket när vi är borta.


Här en liten ritning jag snickrat ihop i Sketchup på hur det ser ut i dagsläget:

Planritning befintlig parkering.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här tänker vi oss att det ska bli när jobbet är utfört av den markentreprenör vi hittat:

Planritning parkering omgjord.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med bilar kommer det kanske se ut så här:

Planritning parkering omgjord m bilar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det vi tänkt ut fram tills nu är följande arbetsmoment:

1. Asfalten på ca 20 m2 grävs bort.
2. Betongmuren kapas, grävs upp och deponeras.
3. Trappan och "tårtbiten" jord till höger om muren grävs upp.
4. En "normal" trappa med ca 8 granitsteg monteras vid den bit av muren som lämnas kvar.
5. L-stöd monteras bredvid trappan mot slänten.
6. Slänten tas in ca 50 cm från allmän väg (detta för att vår tomt svällt ut lite över tomgränsen och därför känns det trångt om man parkerar en bil vid vägkanten).
7. Aqua-ränna läggs tvärs hela parkeringsytan och kopplas på befintlig dagvattenledning. Jag vill gärna att denna ränna läggs en bit (kanske en meter) ifrån husväggen eftersom jag inte har någonstans på tomten med en verkligt horisontell yta. Därför vill jag ha en så svag lutning som möjligt från husväggen mot aqua-rännan där jag kan ställa arbetsbockar eller dylikt om jag behöver fixa med något.
8. Marksten läggs över hela parkeringsytan.

Sjöstensplattorna, den gamla trappan och de låga tujorna kommer vi ta bort själva.

Entreprenören vi har hittat har jobbat sex-sju år med den här typen av jobb och har precis startat eget. Han har lämnat offert som känns mycket rimlig och han känns seriös på alla sätt. Jag har också pratat med hans förra chef som förklarade att han sörjde att killen slutat för han var så bra. Så långt känns allt bra. Det som gnager mig lite är att jag inte har någon erfarenhet alls av hur ett sånt här jobb går till och därför inte kommer kunna avgöra om det utförs på korrekt sätt.

Därför vänder jag mig nu till forumets eminenta medlemmar för tips och råd. Dels skulle jag gärna vilja veta hur ni tycker att ett sånt här jobb ska utföras, och då tänker jag i första hand på underarbetet eftersom jag själv kommer kunna se ifall markstenen läggs i raka rader och om muren kapas på rätt ställe, men också om ni ser något tokigt på ritningen eller i den kortfattade arbetsbeskrivningen ovan. Ni får gärna komma med förslag på ev. andra rent utseendemässiga saker. Kommer de bli snyggt helt enkelt? :)

Vänligen
Fred
 
Redigerat:
Är det ingen som har något litet tips eller råd? :(
 
T
Hej!
Det är inte så mycket att kommentera, det ser ut som om du får två bra parkeringsplatser och en trappa som leder upp till resten av tomten på ett bra ställe.

Det du tänker om att ha en plan yta med lite lutning bort från huset låter sunt, och du ser ju inte ut att få en brant lutning på nedfarten där du ställer bilar.

Jag skulle tro att det ska läggas 20-30 cm grovkross(t ex 16-32) på en markduk efter att befintlig parkeringsyta tagits bort och det grävts ut lite. Sen packas det ordentligt och lite finkross(t ex 0-16) ska på och packas innan stenmjöl läggs ut och packas.
Sen kommer marksten på det. Blir bra det!

Bra även att du tänkt på en rejäl vattenavrinning med koppling till dräneringen så det inte blir stående vatten efter ett skyfall(eller i värsta fall rinner in i garaget som det gjort hemma hos mig ett par gånger när min alltför lilla avrinning satts igen av nedfallna löv...)
 
Tack testarn!

Fint att få lite koll på arbetsmomenten och att mina tankar om utformning är någorlunda vettiga. Jag avser är att be entreprenören att lista arbetsmoment och material han tänkt använda sig av så jag kan se att det blir enligt branschstandard nu när jag fått lite mer koll.

Stenmjöl har jag läst att vissa inte tycker man ska ha...minns dock inte varför. :rolleyes:

Vänligen
Fred
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.