Hej!

Har hemsk beslutsångest om hur jag ska göra med golvet i mitt kök som jag håller på och renovera. Kanske expertisen här på forumet kan ge mig lite råd? :)

Har tagit fram plankgolvet som låg under masonit och en plastmatta ( se bilder).
Ett alternativ skulle kunna vara att slipa och olja detta men då blir det ett ganska ljust golv och det är inte riktigt vad jag tänkt mig från början. I resten av lägenheten har jag ljust tarkettgolv och jag vill helst ha något som bryter av ganska mycket.
Saken är den att golvet lutar ganska mycket idag. Det vill jag helst åtgärda om jag inte behåller plankgolvet.

Tror att mörk klinker skulle bli riktigt bra dock ställer lutningen till det en del om jag skulle gå på det spåret. Då måste jag ju stadga upp golvet ganska ordentligt.
Jag vet inte alls hur tätt bjälkarna ligger men troligtvis är det cc60 eller mer. Hur tjockt lager med gips och/eller flytspackel behöver jag lägga då? Pratade med en granne som trodde att jag behöver ha minst 15mm på det tunnaste stället för att det ska gå att lägga klinker. Då jag helst inte vill ha för mycket flytspackel tänkte jag "fylla ut" med golvgips på den lägsta delen. Golvet är högst när man kommer in i rummet.
Dock kommer jag isåfall få en ganska hög tröskel. Hur mycket bygger klinker + fix ungefär?

Bifogar lite bilder för att ni ska få en hum om hur det ser ut. Rummet är 4,6m långt och 2,5m brett.

Tacksam för tips!

Mvh/Nicklas
 
  • golv1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • golv2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ingen som har några tips?

Hur tjockt med flytspackel bör jag ha för att kunna lägga klinker ovanpå? Räcker 15mm?

Mvh/Nicklas
 
Ett tips är ju att måla eller betsa golvet mörkt.
Men en fråga - har du golvvärme? Om inte så tycker i vart fall jag att klinkergolv är otrevligt kallt att gå på. Och i ett kök tillbringar man mycket tid.
 
Ja, har funderat på att betsa eller måla golvet mörk men tror jag vill ha lite modernare stuk på det.
Jag har inte golvvärme. Tror ni det kommer bli så kallt? Jag bor på tredje våning och det är träbjälklag i fastigheten.

Mvh/Nicklas
 
Jag kan naturligtvis inte prata för alla andra, men för min egen del tycker jag det är väldigt kallt med klinkersgolv om man inte har ordentlig värme under. Vi har några plattor bara framför våra spisar och jag ser alltid till att ha inneskor på mig när jag skall stå vid spisen. Det här är på första våningen med ouppvärm källare under. Men vi har också klinkers i vårt badrum på andra våningen - dvs uppvärmd första våning och även hos oss träbjälklag. Och jag tycker att det är kallt. Helt klart. Men det kan vara jag som är extra känslig, vad vet jag?
 
Vi lade nytt golv i köket i våras. Vid köksdelen valde vi klinkers och la även dit golvvärme (elslinger) vilket var ett väldigt klokt val nu när kylan kommer!

Vårt golv lutade ca 5 cm från mitten och ut till kanterna i själva matlagningsdelen och vi fick använda oss av ½ ton flytspackel innan golvet var klart! Flytspackel var inte lika enkelt att jobba med som många sa till oss och kostade oss mer än klinkersen och golvvärmen gjorde. Vi lade flytspackel direkt på trägolvet under, använde efter andra lagret armeringsnät eftersom flytspacklet sprack...

Vi funderade också på golvgips men fick veta att det inte var så bra för att bygga upp golvet med. Flytspackel vad det som gällde sa de till oss.

Det var ett fruktansvärt jobb och tog många timmar men det blev väldigt bra när det blev klart!
 
Tack för svar!

Lutar åt att jag fyller ut den lägsta delen med golvgips (för att slippa så mycket flytspackel) som jag limmar och skruvar i plankgolvet. Sedan lägger jag flytspackel (med armeringsnät) ovanpå hela golvet med en lägsta tjocklek på 15mm.
Är inte säker på om jag ska ha klinker ännu men det borde väl vara tillräckligt stabilt med 15mm flytspackel?

Mvh/Nicklas
 
Tips! köp flytspackel som är fiberförstärkt, så e risken mindre för sprickor!
 
meckis skrev:
Tips! köp flytspackel som är fiberförstärkt, så e risken mindre för sprickor!
Tack för tipset! Men jag ska väl ha armeringsnät även till fiberförstärkt spackel?
 
Jag tycker att du ska ta armeringsnät även om risken för sprickor är liten...det var inte så skoj att göra det extra lagret för att vi hade struntat i armeringsnätet innan.

Ska du lägga golvvärme också? då bygger det med flytspackel både under och uppepå den. Har man klinkers så tror jag nog att det är bra att ha golvvärme, klinkersen blir oerhört kall annars och det blir inte så skoj att stå och greja i köket!
 
Räcker det med att skruva golvgipsen i brädgolvet eller ska jag limma det också? Med vad isåfall? Kakelfix eller måste jag använda det betydligt dyrare Ardex S48? PL400?
Jag ska ju ändå ha flytspackel ovanpå så det kanske inte spelar så stor roll eller? Brädgolvet är ju lite ojämt?

Mvh/Nicklas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.