Bifogar bilder på hur mina äppelträd ser ut idag. Ett av dem verkar inte må så bra.
Förra hösten tappade ett av träden alla blad mycket tidigare än de andra 3 och i år har det varit massvis med små äpplen i hela trädet (mycket mindre än i de andra), men inte mycket blad.
Jag hann inte med att beskära enligt JAS utan funderar på att gå över träden de närmaste dagarna, men vill gärna höra med er vad ni tror är bäst för att få detta träd att må bättre?
Ska jag lämna det helt och bara beskära de andra träden eller vad anser ni som kan saken bättre?
20121013_134256[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20121013_134317[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där se inte friskt ut om det är planterat samtidigt som de andra.
Ska gå att klippa alla äppelträd oavsett årstid, det som avgör resultatet en del är mängden vattenskott men det ska inte bli så som det trädet.
Är alla träden köpta på samma ställe ?
Inget i markförhållandet som är ändrat på sistone där ?
Fjärrvärme eller dyl som går i marken nära där ?
Kräfta ?
Gammalt träd ?
Beskurna med samma verktyg ?
 
Alla träd är planterade samtidigt (när jag var barn, det är mitt familjehem jag köpt).
Det ska vara två olika typer som är planterade varannat.
inget är ändrat i marken, inga rör eller annat i närheten. (det enda som går i närheten där är strömmen till huset, men det är ganska många meter ifrån)
Kräfta? Har nån km till vatten och odlar inga sådana i min pool.
Använder samma verktyg till alla.
Är osäker på åldern på träden, men skulle tro tidigt 90-tal.

Träden har tidigare blivit klippta under vintern eftersom mina föräldrar hela tiden hört myten om att det skulle vara bäst för träden. Har de senaste 2 åren försökt klippa tidigare på hösten (strax efter att jag plockat frukten) i förhoppning om att minska mängden vattenskott som varit lite väl mycket många år innan.
 
Att trädet inte mår bra ser man, däremot är det svårare att se vad det beror på.

Det kan vara kräftsjukt. Det ser du om du ser sår och svulster i barken. Kräftsjuka träd han leva länge och bära frukt. Man kan få dom att piggna till genom att luckra och gödsla jorden. Men dom blir aldrig fria från kräftan och de utgör en smittkälla för de andra träden, vilket skulle vara ett argument för att ta bort det. Hur som helst ska man alltid vara noga med att decinficera verktygen mellan träden när man beskär, och alldeles särskilt viktigt är det om man har ett sjukt träd.

Här kan du läsa om fruktträdskräfta.
http://www.juniper.se/tradvard/krafta.htm

Om man har ett träd som inte mår bra så är det bättre att avstå från beskärning och i stället satsa på att rötterna ska trivas. Gröngödsling är ett sätt. Här kan du läsa om det:
http://www.juniper.se/tradvard/grongodsling.htm

Jag testade själv gröngödsling på ett kräftsjukt äppelträd som under många år inte hade burit mer än något enstaka äpple och det blev en väldig skillnad. En väldig tillväxt av bladmassa och en enorm äppelskörd. Jag gjorde detta två år i rad, sedan lyckades jag inte hålla ytan fri från gräsmatta. Men den positiva effekten har suttit i ett par år nu trots att trädet fortfarande är sjukt.
 
Redigerat:
Tack för era råd. Jag vet att jag har några få ställen där gamla snittytor inte läkt helt ok, men ska försöka inspektera dessa vidare under veckan. Jag har fått mycket råd från den sidan du länkade till under tidigare år, men just detta om kräfta hade jag missat helt.

När det gäller jorden i marken så har det inte körts några maskiner eller liknande på den platsen. Det är några meter till närmaste väg. När det gäller gödsling som använts har gräsmattan som träden sitter i fått vara med om en del. För ett antal år sedan var det kraftigt angripet av trädgårdsborre så vi behandlade det med nematoder i några säsonger. Efter det har stroller kombi använts och i år stroller mossa (men som sagt såg jag tecken på problem redan ifjol). Hela marken lutar så det är aldrig problem med vattensamlingar.

Om så är fallet att trädet är angripet tolkar jag det som att det är bäst att inte beskära något alls i år, och då kanske jag gör bäst i att låta de andra träden vara också? Jag är ändå tveksam till beskärning i år eftersom det aldrig verkar sluta regna.
 
Jag skulle avstå från beskärning med tanke på den fuktiga väderleken.

Det är ju möjligt att trädet mår dåligt av allt det som ni behandlat gräsmattan med. Stroller kombi kan ge skador på buskar. Vet ej om äpplelträd är känsliga. Är det speciellt under detta trädet ni har behandlat gräsmattan?
 
Då tror jag att jag låter träden vara i år.
När jag behandlat något i trädgården har jag alltid tagit hela trädgården samtidigt, och eftersom jag använt vagn för att sprida det borde det varit ungefär lika mycket överallt, men visst finns det risk för att ett av träden kan ha reagerat annorlunda på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.