Har byggt altanräcke och en 2 m högt insynsskydd.
Nu återstår bara att lägga på en överliggare på räcket och bestämma hur jag ska ha överst på insynsskyddet.

Nybyggd träaltan med horisontellt räcke och två meter högt insynsskydd vid röd husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Överliggaren på räcket blir 45x120 och frågan är var och hur jag ska avsluta den där räcket möter insynsskyddet.
Hur skulle ni andra gjort?
Ska den gå enda emot eller ska jag avsluta den direkt efter sista stolpen och då få en glugg. Om den ska gå enda emot så är problemet att den inte kommer jämt emellan ribborna utan att det blir en kant över och under en ribba.
Den kommer också lite längre ut än vad insynsskyddet går (va 15 mm), ska jag runda kanten där eller bara låta de sticka ut lite (kanske är en detalj som bara jag tänker på)?

Nybyggt träaltanräcke och insynsskydd i olika höjder utan överliggare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt träaltanräcke och insynsskydd i olika höjder framför en röd träbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så avslutet på insynsskyddet. Tycker att det blev lite för mycket stolpe över efter sista ribban men inte tillräckligt för att kunna sätta en ribba till. Allt är ju en smaksak men hur hade ni gjort. Haft "torn" som sticker upp som det är nu (kanske med stolphattar) eller hade ni lagt en överliggare även där?

Nybyggt träaltanräcke och 2 meter högt insynsskydd utan överliggare vid en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand för lite feedback!
 
Åsa Lund
Sätt stolphattar på samtliga stolpar?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Sätt stolphattar på samtliga stolpar?
Nja, hade nog tänkt mig en överliggare över räcket.
 
Ta bort en ribba och sätt en överliggare.
 
N Noseone skrev:
Ta bort en ribba och sätt en överliggare.
På de höga? Ta bort en på varje sida eller bara på utsidan? Eller menar du på allt, alltså även på de lägre räcket?
 
Längs hela.
 
N Noseone skrev:
Längs hela.
Kan du utveckla de lite :) Varför ta bort osv.
Hur hade du gjort med överliggaren på de låga där den möter de höga?
 
Det blir ett litet mellanrum. Jag tycker det ser snyggast ut så.

Kan du inte bara kapa ur överliggaren där det möts så den kan ligga mot stolpen, ev med ett litet vinkeljärn under?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.