Hej!

Vi skall börja med en badrum & bastu-renovering har läst och försökt ta in all god information i forumet men är osäker om jag missat något.

Förutsättningar:
Hus byggt -80, Platta på mark (Har tyvärr ingen ritning och vet inte om det är någon isolering under plattan), vattenburen värme. Huset verkar inte ha någon ångspärr i ytterväggarna.
Utrymmet gränsar mot en yttervägg i övrigt innerväggar, se bifogad skiss för utrymmet. I dag har hela utrymmet matta på golvet, i dusch/bad delen är väggarna klädda våtrumstapet, i bastun är det panel på väggarna.


Mitt mål är att ha Klinker på hela golvytan och kakel på väggar i Dusch/Bad och WC.


Min plan är att göra följande åtgärder.

1. Byta till godkänd golvbrunn.
2. Skala bort plastmattan.
3. Riva bort väggskivor(gips) i Bastu, och Dush området och ersätta med fibercement.
4. Installera vattenburen golvvärme, Spåra och gjuta in alt. lägga ovanpå och flytspackla in slingan.
5. Fuktspärra golv och väggar i dusch delen (Måste/bör man göra det i hela utrymmet? eller bör man ge utrymmet ett andningshål i de icke vatten begjutna områdena?) fuktspärra bastugolv.
6. På med ytskikt.

De punkter där jag känner mig mest osäker är

Punkt 2, hur rent måste golvet vara innan man fuktspärrar? Måste det vara helt rent från lim och mattrester?

Punkt 4, jag vill helst inte bygga upp allt för mycket, är spåra och lägga ned slingor en vettig lösning?

Punkt 5, måste hela ytan fuktspärras?


Tar gärna emot andra förslag/kommentarer

Tack på förhand
/Håkan
 
Svarar där jag kan

1. Ja givet
3. Jag valde OSB+Gips, men nu ett 1/2 år efter konstruerandet kanske jag hade valt annat väggmaterial bla. pga nya åsikter här på Byggahus.
4. Jag valde elvärme och vattenburen handukstork. Lägre bygghöjd och billigare inst. trodde mig inte kunna räkna hem vattenburet på många många år.
5. Jag har oisolerad platta och valde därför att inte fuktspärra hela golvet så att det kunde "andas". Just för att inte öka fuktbelastningen på intilliggande rum. Någonstans i branshreglerna läste jag att man inte måste fuktspärra golvet under vissa förutsättningar.
Kolla in en produkt som heter EPS-cement om du tvingas bila mycket. Passa på att isolera med den. Det gjorde jag och är nöjd.
 
Tack Lassie!

Ingen fler som har synpunkter/åsikter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.