Nu börjar det närma sig uppstart av mitt FTX-system :)

Jag har projekterat och installerat hela systemet själv, bla efter att läst många nyttiga trådar här på BH (y):)

Några kanaler på vinden kvar att dra samt borra hål för donen, annars så är det mesta färdigt och souterrängplanet är helt klart.
Aggregatet är ett Regenair RGS400 och är placerat på kallvinden ovan vardagsrummet.
Men jag börjar nu tveka inför placeringen av don i kök och vardagsrum.


Den tänkta utformningen:

Källarplan flöden dragning dim v2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Entréplan flöden dragning dim v2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vardagsrummet har behov av 14l/s, men är det för mycket att köra över ett don?
http://www.rec-indovent.se/wp-content/uploads/Tilluftsventil_CKT.pdf

dia don.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som synes så kan jag vid 14l/s strypa nästan 90Pa för att klara 25dB(A)


Istället så funderar jag på att flytta tilluftsdonet i matsalsdelen in till vardagsrummet istället och dra frånluften i köket längre in i köksvinkeln och låta överluften ventilera matsalsdelen.

Har en del utrymme att justera flödena och skulle kunna köra 10l/s st på donen i vardagsrummet.

Entréplan flöden dragning dim v3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur långt mellan spis och frånluftsdon måste det vara innan det blir en rensningspliktigt imkanal?
Vill ju inte riskera att dra in en massa matos med fett i systemet heller.. :|
 
Hos oss satte installatören 2 st frånluft i kök/matplats och 2 st tilluft i v-rum, öppen planlösning, mindre ytor än din. Frågade inte varför men rent logiskt borde det bli mer effektivare luftombyte.
 
Varför har du valt att lägga tilluft i klädkammaren istället för frånluft? I de större rummen så hade jag själv valt att lägga det över dubbla don men det är endast för att få ner hastigheten och för att jag kan.
Bor själv i en lägenhet där planeringen inte blev bra och är nu allergisk mot hög hastighet på luften (=oljud).

Annars tycker jag att det ser bra ut. Skulle gärna se att du utvärderar ditt bygge efter ett tag och återkopplar detta för oss andra :)
 
Den konstruktör jag pratat med säger att det är oviktigt om man väljer från eller tilluft i klädkammare, huvudsaken att det ventileras.
Och Initialt blev det tilluft för att få någorlunda balanserade flöden. men.. tänk att det alltid finns ett men :D

En tankevurpa gjorde att jag räknade fram alldeles för högt flöde i det ventilerade golvet i källaren..
På ritningen är det 2x8 liter frånluft i golvet, det faktiska behovet visade sig vara 2x2.5 liter..

Så nu har jag ändrat mig till att välja frånluft i klädkammaren igen.
Det ger två fördelar gentemot tilluft:
1: jag får större förvaringsyta på vinden på gaveln då jag slipper sticket tvärs över sov3 å klk.
2: Klädkammaren ligger i syd och med frånluft så trycker jag inte in den värmen i sov3 (y)
 
Har uppdaterat ritningen på hur den faktiska dragningen blev i souterrängplanet:

Källarplan flöden dragning dim v3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här är den nya tänkta dragningen på entréplanet:

Entréplan flöden dragning dim v3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Just nu är flödena helt i balans på 69l/s vardera, så i injusteringen sen så kan jag öka på frånluften lite i tvättstuga eller golven.
 
Ingen vent i bastun?
 
Nej det blir en klassisk bastuventilation där med intag och utlopp till bad/relax-delen.
 
Den typen av VVX har jag inte sett sedan 80 talet då dom var poppis ett tag. Roterande VVX behöver inte avfrostas det är bara korsväxlarna som kan behöva avfrostning
 
Tips från coachen är att köra samma flöde över alla tilluftsdon, alltså 2 don där du har högre flöde, alt. Gå upp i dimension på donet.
Detta gör att du behöver strypa mindre på övriga don( risk för ljud)
Det beror lite på vad du kör för don, men de flesta villadon är ganska dassiga att strypa
 
Sen att roterande vvx inte behöver avfrostning är en sanning med modifikation..
Rotatationshastigheten sänks ju för att förhindra frysning.
Kammar-vvx återvinner mer fukt ur frånluften också (y)
 
Det torde vara minimal skillnad på fuktåtervinningen om man har roterande växlare eller kammare, det mesta av fukten måste följa med in igen för att det inte ska bildas frost i aggregatet. Roterande FTX har inte nått avlopp som skulle kunna ta hand om ev vatten.
Har man kommit till rätta med "tryckstötarna" som tidigare uppstod när spjällen växlade läge? En av orsakerna till att dom försvann ur marknaden var det svaga dova "dunket" som fortplantade sig i ventilationsrören . Det var inte högt men fullt hörbart om det var tyst i huset. En annan orsak till att dom försvann var att spjällen och den mekanism som styrde spjällen tenderade att ge opp efter några år. Det blir ju många växlingar av spjälläget under ett år.
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Nu har jag bara provkört mitt aggregat en kortare stund då anläggningen inte är helt klar, med det är helt tyst! :)
Har flexljuddämpare mellan aggregatet och kanalerna samt mellan kanal och don.

Får väl göra lite mätningar när jag kört igång, men om det inte är hygroskopisk rotor så ska kammare återvinna mer fukt än roterande.
 
Jarlingar skrev:
Aggregatet är av typen kammarvärmeväxlare och har en del fördelar mot roterande, bla inget behov av avfrostning oavsett hur kallt det är (y)
Verkningsgrad kring 90%!

[länk]
Spännande teknik, en brist är ju att värmeväxlardelarna kommer att ta ofiltrerad uteluft och kommer behöva underhåll i och med regelbunden rengöring, som det står i manualen: "en robust och tålig värmeväxlare som kan rengöras med en normal högtryckstvätt och dammsugare", beroende hur den är installerad så kanske det blir bökigt att baxa ner den ut i trädgården till högtryckstvätten. Men 85-95% återvinning verkar ju toppen, och med den så behövs ej eftervärmarbatteri står det (och då finns således inget sådant installerat heller, dock så nämner manualen att aggreggatet är förberett för eftermontering av eleftervärmarbatteri med 0-10voltstyrning) mycket intressant!

Jag såg även detta i manualen, värt att tänka på. (Jag blev nyfiken på tekniken!) "Viktigt att tänka på vid projektering är att ute/avluftsanslutningarna på aggregatet placeras nära ”atmosfärsluften” då den luft som finns i ute/avluftskanalerna blir återluft i växlingsögonblicket. Montage på vinden eller källare nära yttervägg är det optimala i en villa"

Återkoppla gärna i tråden hur aggregatet funkar. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.