Flyttar in i lägenhet för första gången, och över köksbordet sticker tre trådar ut ur taket istället för att det finns ett uttag för lampan. Ska jag koppla in den blå och bruna tråden från taket i lampan, och bara lämna den grön/gula tråden, eller måste jag göra något med den?
Tacksam för hjälp då jag inte har någon att fråga.
 
  • Tre lösa trådar (blå, brun, grön/gul med eltejp) hänger från taket över ett köksbord, förberett för inkoppling av en lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller i en vit lampkontakt med ansluten brun och blå kabel, på ett träbord syns en lampbas och kabel med zebramönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser det ut/var tar kabeln i taket vägen i andra änden?
 
Det mest sannolika är att din lampa är dubbelisolerad och att den gulgröna inte ska användas men hur va det kopplat innan? Om du bara fann sladden så där så ska man egentligen kontrollera så att färgerna är vad man tror.
 
Så här ser det ut i taket där jag ska sätta upp lampan.
 
  • Elektriska kablar som sticker ut från taket där en lampa ska monteras. En vit kabelkanal leder kablarna från en rund kopplingsdosa på taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M maria0516 skrev:
Så här ser det ut i taket där jag ska sätta upp lampan.
OK, man har då flyttat kroken i taket, och dragit en ny bit kabel dit.
Då BORDE det vara safe att koppla in din lampa med blå och brun, lämna grön/gul som den är.
Men, du har ett problem här, att ta reda på att tåtarna i taket är strömlösa innan du kopplar in!
 
  • Gilla
maria0516
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
OK, man har då flyttat kroken i taket, och dragit en ny bit kabel dit.
Då BORDE det vara safe att koppla in din lampa med blå och brun, lämna grön/gul som den är.
Men, du har ett problem här, att ta reda på att tåtarna i taket är strömlösa innan du kopplar in!
Tack för svar, ska se till att slå av strömmen först!
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.