Nu kan jag inte bestämma mig för vilket golv jag ska välja när parketten är uppbruten och bortburen. Ligger nu en papp på betongen. Eftersom jag är miljöfreak vill jag ha ett så miljövänligt matrial som tänkas kan. Har tittat på bräder av massivt trä. Önskar samtidigt ett inte allt för mörkt golv. Vill ha ljus o rymd på tak,vägg o golv. Ska man lägga lumppapp under först?. Finns visst något ljuddämpande material också har jag hört sägas.
 
Miljövänligt?

I sådana fall skall du gå till en lokal såg och köpa furu från en skog i närheten. Sedan behandlar du bräderna efter eget tycke och smak. T.ex. slipa och olja/lacka med någon miljövänlig produkt (fråga i golv/färgaffären).

Om det inte handlar om en gammal källare kan du med fördel lägga lumppapp på betongen och på reglarna (där bräderna/tiljorna skall ligga). Då minimerar du risken för knarr.
 
Kan rekommendera Ottossons linoljevax som ytbehandling av massiva golv etc. Vi körde det på hela övervåningen, en trapp och en bokhylla och tycker det är bra. Följ anvisningarna så blir det bra. Vi tog vitt och det håller sig ljust.
 
ullberg
Om du verkligen är miljöfreak är det väl tyvärr så att du inte borde ha rivit upp det gamla golvet, ur ett LCA-perspektiv är det väl mer eller mindre omöjligt att räkna hem en ny beläggning.

Jag har själv för länge sedan gjort en LCA jämförelse av tre golvmaterial, trägolv (ekparkett vill jag minnas), klinkers & linoleum. Jag minns tyvärr inte siffrorna men är rätt säker på att klinker teoretiskt krossade de andra alternativen p.g.a. sin långa livslängd (delar man med oändligheten, eller något nära den, blir det inte mycket kvar) men eftersom inte ens miljöfreak behåller sin golvbeläggning för evigt vill jag minnas att efter en justering av livslängden låg trägolv rätt bra till (jag minns det som vinnaren, men jag är kraftigt biased i förhållande till de andra, så jag låter det vara osagt).

/U
 
ullberg skrev:
men eftersom inte ens miljöfreak behåller sin golvbeläggning för evigt vill jag minnas att efter en justering av livslängden låg trägolv rätt bra till
Ja, trä är ju ett ruggigt hållbart material. Vårat parkettgolv är drygt 60 år gammalt och ser sprillans nytt ut (efter en omslipning).

Att bryta upp ett parkettgolv för att lägga nytt låter därför inte miljövänligt alls. Det är förvisso ingen annan än TS som känner till skicket på det numera uppbrutna golvet, men jag har sett hur väldigt illa åtgångna parkettgolv fått ett helt nytt liv efter några rundor med en golvslip.

Vissa golv får man slipa lite mer bara...;)
 
Välj det golv du vill ha och hitta sedan de miljöskäl som känns bäst för dig. Alla golv har olika egenskaper och det är oerhört svårt att få ett helhetsgrepp på miljöpåverkan. Ett massivt trägolv har lång livslängd men kan kräva lacker som kanske är tveksamma och dagens monokulturella skogsbruk utarmar ekosystemen och minskar den biologiska mångfalden. En vanlig flerstavs klickparkett medger en hög nyttjandegrad av materialet även om det importeras, betydligt högre än det massiva trägolvet. Forbo har svanenmärkt linoleumgolv.Tillverkarna hävdar också att vinylgolv är miljövänliga. Laminat är miljövänligt eftersom det innehåller 85% trä osv.

Miljövänligast är väl att kolla på blocket efter ett begagnat golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.