Nu är det dags att sätta tänderna i ett nytt projekt men vi står villrådiga över hur vi ska göra med planlösningen på entréplan. Önskar ta del av era tankar, förslag, och erfarenheter.
INFO: Vi tänker öppna upp väggen mellan matrum och v-rum samt väggen mellan matrum och kök.

Vårt önskemål:
Funktionallitet
Plats för hallförvaring
Stort kök

Våra frågor:
-Behålla öppet mellan kök och hall eller stänga igen? (Blir det för långt att gå från entré till kök när man tex. kommer med matkassar?

Vi har själva funderat på ett par allternativ och kommit fram till dessa men ni kanske har ett bättre förslag?

Alt 1.
Stänga igen väggen mellan kapprum (kpr.) och kök för att på så sätt få mer plats till förvaring i kapprummet men även få mer vägg till köksskåp i köket. Kanske tom. använda halva kapprummet som skafferi från köket sett och andra halvan till kapprum.

Alt. 2.
Behålla öppet så man kan igenom kapprummet för att komma in till köket.

Bifogar bild på planlösningen för bättre uppfattning.
Planritning 1 Kometvägen.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle undersöka om det går att bygga till en entré där den nuvarande yttre trappan finns. Om ni kan hänga av er ytterkläder och skor där så minskar kanske behovet av ytterligare utrymme i det nuvarande kapprummet (eller så kan ni använda det till annat). Men framför allt skulle ni förmodligen dra runt mindre smuts i huset, t.ex. skulle ni slippa att passera via den smutsiga dörrmattan varje gång ni ska upp på övervåningen.

I övrigt röstar jag nog för alternativ 1. Visst kan det kanske kännas onödigt att behöva gå varvet runt för att komma in i köket, men ni skulle ju vinna utrymme både i kapprum och kök (det sistnämnda är kanske extra viktigt när ni tar bort en vägg i köket?). Dessutom inbillar jag mig att det ändå känns en smula trångt och stökigt att gå genom kapprummet?
Förutsatt att ni bor i huset nu skulle jag testa att ställa någonting i vägen i öppningen mellan kapprummet och köket (eller helt enkelt bara tejpa ett kryss över öppningen med vanlig målartejp) för att "tvinga" er att ta den andra vägen. På en vecka eller två borde ni känna om ni tycker att det skulle funka i längden eller om ni hellre vill behålla öppningen.
 
Tack så mycket för din input! Låter absolut vettigt att testa stänga igen men tyvärr har vi ju inte flyttat in ännu. Inflytt är den sista och då är det bråttom bråttom att komma igång med renoveringen för att slippa bo utan kök eller i renoveringskaos med två små barn. Hade annars vart ypperligt att känna på det. Min spontana känsla är att det kommer driva mig till vansinne att springa runt/långt men det är frestande för att som du säger vinna kökyta och få ett ännu bättre kapprum.

Håller med dig om att det kan få en rörig känsla att gå genom ett kapprum men kanske finns en lösning på det?

Ja känner mig fortfarande villrådig så alla tankar och förslag är hjärtligt välkomna. Help me!!
 
En annan tanke är att ni skulle kunna stänga den nuvarande dörren till sovrummet för att istället kunna ordna "kapprum" där. Då skulle det nuvarande kapprummet fortfarande kunna tjäna som passage+förvaringsutrymme, men det skulle kanske kännas mindre stökigt att inte förvara sådant som ni använder flera gånger varje dag + att ni slipper stå där och knö för att hänga av jackor etc. samtidigt som någon ska förbi med matkassar.
Nackdelen är förstås att ni då skulle behöva ta upp en sovrumsdörr i vardagsrummet – kanske vill ni inte "förstöra" den väggen.

Med risk för att låta trist och förnumstig så skulle jag råda er att bo in er lite innan ni gör större ingrepp. Jag har full förståelse för att ni vill bli klara så fort som möjligt, men man känner ofta bättre efter ett tag hur man använder huset, vad som funkar och inte. Jag har själv varit med om att jag har trott mig vilja göra på ett visst sätt när jag flyttar in i en ny bostad – men efter ett tag har jag märkt att en helt annan lösning blir bättre.
Att bo utan kök är förvisso omständligt, men såvida ni inte kan hinna fixa det innan ni flyttar in spelar det ju inte jättestor roll om ni bor i renoveringskaos första månaden eller efter ett halvår. Och även om det är bökigt så går det ju att diska i handfatet och ställa kyl, frys, mikro och ev. en "minispis" med två kokplattor i t.ex. vardagsrummet när det väl blir dags att renovera.

Till sist: Ett sätt att få det att kännas mindre rörigt i passagen mellan hallen och köket (oavsett om ni kommer att ha den som kapprum eller annat) är att sätta dit skjutdörrsgarderober (om det går) på den sida som nu ser ut att ha öppen förvaring och satsa på bra belysning för att det inte ska kännas trångt och mörkt.
 
Jag hade nog stängt för kapprummet och sen bytt plats på kök och matsal. Öppnat upp mer mot både vardagsrummet och matsalen. Sen bygga ett snyggt hörnkök och lång köksö/bar-bänk mot vardagsrummet.
Ni verkar ju ha mer (större) fönster i det som nu är kök också så då skulle ju matsalen bli ljusare...
 
Åhh vad svårt det blir... Jag förstår tanken med att vänta men det finns inte mental ork till det. Vi har bestämt oss för att vänta med källaren men resten av huset måste vi få klart för husefridens skull.

Skjutdörrar är ju ett bra tips, smart!

Tyvärr kan vi inte stänga in till sovrummet och öppna upp den dörren till vardagsrumet då trappan till källaren går ned precis där så vinner vi inte så mycket på att hänga kläderna där, blir nog bara rörigt. Men annars smart.

Tack för alla idéer och fortsätt gärna komma med förslag. Just nu lutar det mot att slå igen mellan kök och kapprum iaf och behålla kök och matplats som det är, vad säger ni? Argument emot?
 
Jag tror att ni vänjer er snabbt med att gå runt. Kanske att ni svär lite om ni har extra tunga matkassar, men det är ju ändå inte fråga om några kilometer att gå ... jag tror att det är bästa lösningen:)
(Jag förstår hur anders07 tänker med att byta plats på rummen, jag var också inne på de tankebanorna. Men det är ändå skönt att slippa se ev. köksstök från vardagsrummet + att det blir dyrare att flytta rördragningar etc.
 
Jag skulle inte ha stängt igen öppningen. Köket blir väldigt isolerat, den som är där har svårt att se om den som öppnar ytterdörren är någon i familjen eller en gäst. Personen kanske inte ens hör att dörren öppnas och gäster får gå runt i hela huset för att hitta någon som är hemma.

Att behöva passera vardagsrummet för att komma till köket känns inte helt lyckat. Någon i familjen kan ha vänner hemma i vardagsrummet som resten av familjen inte vill störa eller träffa bara för att kunna dricka ett glas vatten (på kvällen om barnen vaknar och ni har gäster hemma sent t.ex.)
 
Ja då ytterligare fem dagar gått och jag har tänkt om; vi behåller den. Precis som Apollonia säger så blir det alldeles för isolerat. Kan inte annat än hålla med.
 
Jag tycker att den ursprungliga planlösningen ser mycket bra ut. Praktisk, funktionell, bra logistik, genomgång genom rummen. Jag förstår inte riktigt varför den ska ändras överhuvudtaget? Av alla planlösningsförslag jag har sett på det här forumet har den där planlösningen absolut bäst förutsättningar redan från början. Jag ser faktiskt inga problem med den överhuvudtaget.

Jag förstår att man vill ändra om och bygga om, och det är en trend nuförtiden med öppna planlösningar, att öppna upp och göra fritt. Samtidigt kan rumsindelning vara väldigt praktiskt, framförallt beroende på olika funktioner, och att man faktiskt vill ha avskilt mellan vissa funktioner. När man öppnar upp och tar bort alla väggar, tar man också bort allt som man kan använda väggarna till. Soffor hamnar annars med ryggen ut mot rummet, det finns ingenstans att ställa pianon, bokhyllor, och tavlor. Osv, osv.

Jag skulle föreslå, istället för att börja i änden av ombyggnadslusta, att man ser ombyggnaden mer behovs- och funktionsbaserat. Vad är det för problem som behöver lösas? Finns det några problem överhuvudtaget? Vilka behov är det som inte blir tillfredsställda under nuvarande planlösning? Och hur ser dessa behov ut? Och hur löser man dessa behov på det mest praktiska sättet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.