Hej hopp,

Håller på med renovering av mitt hus byggt -69 (Älvsbyhus?) med ovanvåning pålagt -75. När man lade på ovanvåningen var det ingen som bekymrade sig om alla eldosor som man byggde över och gjorde oåtkomliga :@ Nu när jag river upp golvet på övervåningen fanns det en viss förhoppning om att flytta ut dosorna till kattvinden men jag ser att alla el till undervåningen är i form av dåtidens Kulo (?) Alltså inget VP rör el.dyl. Det här försvårar ju om inte nästan omöjliggör ev. planer på att jorda undervåningen. Hur löser man sådant här??

Finns det öht någon elektriker som skulle ge sig på att dra om när det ser ut såhär? Se bilden:
 
  • sany0100.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är en fullständigt regelvidrig installation. Kulo får aldrig byggas in.

Bara att riva ut och göra om, tyvärr.
 
Jag tror iofs inte att det är kulo men då på den tiden så kanske man fick göra på det där viset med någon typ av kabel och är det på det viset så är det ok att behålla det som det är.
Visst kan du säkert hitta någon som "förbarmar" sig över anläggningen men det kommer nog att kosta en slant för allt måste ju göras om mer eller mindre från början med nya rör/slang och tråd samt omdragning av det som är på undervåningen i väggarna osv osv.
Ta ut ett par firmor och hör vad dom säger.
Om du bestämmer dig för att inte jorda men vill ha så säkert som möjligt så byt ut alla uttag till petsäkra (om dom inte är det) och sätt in en jordfelsbrytare till hela huset, man måste inte ha jord för att en JFB ska fungera korrekt.
 
Vilken ful installation, olika klammeravstånd osv.. :rolleyes:

Skämt åsido, jag tvivlar starkt på att det någonsin har varit tillåtet att bygga in en utanpåliggande installation.
Dock så kanske det var tillåtet att klamra kabel i en enklad vägg/tak och att det inte var tänkt att någon skulle bygga golv över det. Vilket ägaren som byggde övervåningen sket fullständigt i. Men tvivlar på det också.

Jag ser ingen annan lösnng på problemet än att göra om allt, tyvärr.

//Patrik
 
Redigerat:
Så vitt jag förstår har det aldrig varet tillåtet att klamra kabel och sedan bygga in den, så som alla andra måste jag säga tyvärr ska det bli riktigt är det bara att göra om.
 
Wattis och/eller Bo har nog bra svar på hur reglerna såg ut -75 och bakåt och hur det ska appliceras nu vid ombyggnation.
 
Vad jag vet så var företaget som lade på övervåningen riktiga klantarslen och konkade -77. Har svurit över deras slarv flertalet ggr vid andra renoveringar så jag är väl inte direkt förvånad över mina fynd :(

Göra om allt skulle bli jäkligt bökigt då samtliga golv måste brytas upp innerväggar rivas samt gammal "lösull" tas bort under såväl golven som kattvindar för att komma åt dosor/kabel. I nedåtstigande delar går kabeln i rör. Men det finns nog inget annat sätt att göra det på än att riva och göra om. Tror inte att prislappen för det jobbet kan motiveras. Jag vill iaf tacka för professionell bedömning!
 
Mycket har man hört om Älvsbyhus... Hur tänker man när man klamrar kabel på ovansidan undertaket på en kattvind som uppenbarligen ber om att få bli inredd?
Jag tror knappast att dödskulo av -69 års modell var tillåten att gömma under isoleringen på detta sätt.

Vad är kablarna i för skick? Något kanske måste göras...till att början med installera JFB.

Att dra om allting behöver inte nödvändigtvis betyda att du måste riva upp alla golv om det är det stora stötestenen. De gamla kablarna kan ju ligga kvar, urkopplade. I värsta fall kan du sedan dra nytt utanpåliggande i huset, och görs med med ambitionen att det ska bli en fröjd för ögat så är det ju inte fel :)
 
Det här är en installation som är före sin tid! För nu får man väl dra mantlade kablar i tak och väggar utan rör? Ren ut sagt förjävligt vad reglerna urholkas. Skulle vara krav på VP-rör eller slang.
 
Det var ingen avgörande skillnad på regelverket 1975, jämfört med idag, avseende den där typen av installation.
Snarare är det så att idag är reglerna mer lössläppta pga EU-anpassningen.
Vissa hustillverkare gör fortfarande så där, på kattvinden.
Kablarna på bilden är EKK och är förmodligen dragna i rör i väggarna till uttag m.m i plan 0.
Inte särskilt krånligt att fixa, men det kommer ju att kosta en slant, nästan i klass med en nyinstallation.
 
Är jag ensam om att anse att alla installationer, som inte ligger i rör, borde utföras med minst en ledare extra, i reserv? Skulle avsevärt förenkla framtida förändringar, till en mycket låg kostnad!
 
Nja, det gör de utanpåliggande kablarna onödigt tjocka och fula...
Och även om det hade gjorts, så hade ju inte den extra ledaren varit gul/grön, och därmed ändå olämplig för en framtida jordning av anläggningen.

Men på vissa strategiska ställen så kanske man kan tänka sig att göra så.
 
305 skrev:
Är jag ensam om att anse att alla installationer, som inte ligger i rör, borde utföras med minst en ledare extra, i reserv? Skulle avsevärt förenkla framtida förändringar, till en mycket låg kostnad!
Det skulle ju ge ett stort resursslöseri till i de flesta fall ingen nytta. Vid framtida ev ändringar skulle det visa sig att det förutsedda ändå ofta inte räcker till eller blir användbart.
Därmed inte sagt utan att en välanpassad logisk installation säkert är lättare att förändra lite eller bygga ut på ett bra sätt. Men det har i så fall inte så mycket med ev i förväg lämnade reservparter.
 
P.R skrev:
Hej hopp,

Håller på med renovering av mitt hus byggt -69 (Älvsbyhus?) med ovanvåning pålagt -75. När man lade på ovanvåningen var det ingen som bekymrade sig om alla eldosor som man byggde över och gjorde oåtkomliga :@ Nu när jag river upp golvet på övervåningen fanns det en viss förhoppning om att flytta ut dosorna till kattvinden men jag ser att alla el till undervåningen är i form av dåtidens Kulo (?) Alltså inget VP rör el.dyl. Det här försvårar ju om inte nästan omöjliggör ev. planer på att jorda undervåningen. Hur löser man sådant här??

Finns det öht någon elektriker som skulle ge sig på att dra om när det ser ut såhär? Se bilden:
Det där ser inte ut att ha varit ok ens före inredning av övervåningen, inte bra med dolda dosor i isoleringen även om man tidigare kunde gräva fram dem. Den dolda fasta kabelförläggningen är ju inte heller regelrätt.

Däremot tror jag att om du kan få detta fixat på ett relativt enkelt och bra sätt nu när du börjat riva i det. Det gäller bara att du kollar med lite olika firmor eller personer så att du kan jämföra deras olika sätt för lösningar och priser. Vad jag kan se och förstå borde det gå att utföra i lämpliga etapper när du river och bygger om. Priset bör absolut inte behöva komma i paritet med motsvarande nyinstallation.
 
P.R skrev:
Vad jag vet så var företaget som lade på övervåningen riktiga klantarslen och konkade -77. Har svurit över deras slarv flertalet ggr vid andra renoveringar så jag är väl inte direkt förvånad över mina fynd :(

Göra om allt skulle bli jäkligt bökigt då samtliga golv måste brytas upp innerväggar rivas samt gammal "lösull" tas bort under såväl golven som kattvindar för att komma åt dosor/kabel. I nedåtstigande delar går kabeln i rör. Men det finns nog inget annat sätt att göra det på än att riva och göra om. Tror inte att prislappen för det jobbet kan motiveras. Jag vill iaf tacka för professionell bedömning!
En variant är väl att fixa allt som blir åtkomligt när du river upp så mycket som du nu av någon anledning ändå river upp (eller ändå relativt enkelt kan riva upp), och förbereda så att det går att fixa resten vid rivning av andra golvdelar utan att du behöver riva det redan rivna golvet igen?

Eftersom apparatdosor och rör på bottenvåningen troligtvis är helt okej så är det ju "bara" jobbet att skarva på rör och dra i nya ledningar. Jag vet inte vad som kostar mycket/lite när man anlitar en elektriker, men skulle tro att sånt som att montera dosor på rätt ställen är rätt mycket dyrare än att bara skarva på VP-rör här...

Eller går de där "kulo"/EKK-ledningarna helt löst ner till nån slags utanpåliggande grejer på nedervåningen? I så fall blir det rackarns så dyrt att åtgärda :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.