Vi planerar nu vår kåk och funderar på en lösning med ett stort vardagsrum på ca: 55m2. Takhöjden blir 5-5½ m på högsta stället med snedtak ner till 2,50m. Vi ska ha platta med golvvärme & jordvärmepump. Nu till frågan: Har takhöjden i rummet väldigt stor betydelse på energiåtgången???? Är rookie inom området så jag har inte mycket koll på hur pass det påverkas av takhöjden.
 
Smacker skrev:
Vi planerar nu vår kåk och funderar på en lösning med ett stort vardagsrum på ca: 55m2. Takhöjden blir 5-5½ m på högsta stället med snedtak ner till 2,50m. Vi ska ha platta med golvvärme & jordvärmepump. Nu till frågan: Har takhöjden i rummet väldigt stor betydelse på energiåtgången???? Är rookie inom området så jag har inte mycket koll på hur pass det påverkas av takhöjden.
Nya energi lagen tillåter inte så höga tak höjder... punkt...
Högre takhöjder än 2500mm blir efter första juli nästan omöjligt att få bygglov för.
och ja beräkna energi åtgången till ungefär det dubbla.
 
Smacker skrev:
Vi planerar nu vår kåk och funderar på en lösning med ett stort vardagsrum på ca: 55m2. Takhöjden blir 5-5½ m på högsta stället med snedtak ner till 2,50m. Vi ska ha platta med golvvärme & jordvärmepump. Nu till frågan: Har takhöjden i rummet väldigt stor betydelse på energiåtgången???? Är rookie inom området så jag har inte mycket koll på hur pass det påverkas av takhöjden.
Jag ska påpeka att jag försöker bara se till att du inte blir besviken när du står där på bygglovsavdelningen. Så har du tänkt att ha stora fönster ytor, speciellt med fönster ända ner till golv? så tänk om... ytterligare en sak som blir förbjuden from första juli.
 
Energiåtgången blir ju knappast fördubblad i ett rum som får ryggåstak till 5-5½ meter.

Du får ju inte så mycket mer väggyta som läker värme, ej heller mer fönsteryta (såtillvida
du inte fyller hela gaveln med fönster).

Det du får mer av är ju tak och det är ju den delen av huset som oftast är bäst isolerad.

Visst kan du räkna med något högre energiåtgång på grund av den ökade väggytan och det större taket men inte en fördubbling.
 
ok tack för svaren.
 
eric_empire skrev:
Nya energi lagen tillåter inte så höga tak höjder... punkt...
Högre takhöjder än 2500mm blir efter första juli nästan omöjligt att få bygglov för.
och ja beräkna energi åtgången till ungefär det dubbla.
Har du några referenser till detta? Dessa uttalanden stämmer nämligen inte med vad jag tidigare hört, så jag är intresserad av att höra var de kommer ifrån.
 
Jag har läst en del i ämnet men kan inte på något sätt påstå att jag är någon expert!
Men att säga att det är förbjudet med ryggåstak eller stora fönster är väl ändock en feltolkning.
Det som gäller är att huset inte får dra hur mycket energi som helst. Om detta sedan inte medger stora fönster eller ryggåstak är väl en annan sak, inte att det är förbjudet!

Nu finns det bättre fönster omän mycket dyrare, det kommer mycket bätrre material och byggtekniker frammåt.

Man kan idag bygga mycket energisnåla hus men dessa ligger ju långt under de normer som vi talar om här, så om man har ordentligt med isolering och de bästa fönstren så bör det att få "råd" med några läckert stora fönster och ruggåstak. det är iaf min övertygelse!
 
Det som avses är väl det nya kapitel 9 i BBR? (http://www.boverket.se/upload/publicerat/bifogade filer/Boverkets byggregler/bbr12/bbrfulltext.pdf)

Där finns flera nya regler, bland annat att ett hus i södra zonen i Sverige inte får förbruka mer än 110 kWh/kvm/år (för hus större än 100 kvm) (75 kWh/kvm om man har direktverkande el) och att hus större än 60 kvm måste ha värmeåtervinning av ventilationsluften.

Såvitt jag förstår kommer detta dock inte påverka huruvida man får bygglov, vilket eric_empire hävdar (utan energidiskussionen tas under byggsamrådet efter att man fått bygglov, som jag förstår), och såvitt jag förstår går det utmärkt att med ett välisolerat hus med FTX-ventilation att uppnå tillräcklig energiprestanda även med ryggåstak och stora fönster. Givetvis måste då fönstrena vara energieffektiva.

Men om du eric_empire har andra uppgifter att hänvisa till så är jag mycket nyfiken.

I vårt nybyggda hus med ftx, bergvärme, fönster ända ner till marken och med ryggåstak säger energiberäkningen såvitt jag förstår att vi klarar kraven även om vi skulle ha byggt efter sommarn (huset är redan färdigt).

För oss skulle kravet om 110 kWh/kvm innebära att vi får förbruka 33100 kWh/år.
 
ordain skrev:
Det som avses är väl det nya kapitel 9 i BBR? ([länk])

Där finns flera nya regler, bland annat att ett hus i södra zonen i Sverige inte får förbruka mer än 110 kWh/kvm/år (för hus större än 100 kvm) (75 kWh/kvm om man har direktverkande el) och att hus större än 60 kvm måste ha värmeåtervinning av ventilationsluften.

Såvitt jag förstår kommer detta dock inte påverka huruvida man får bygglov, vilket eric_empire hävdar (utan energidiskussionen tas under byggsamrådet efter att man fått bygglov, som jag förstår), och såvitt jag förstår går det utmärkt att med ett välisolerat hus med FTX-ventilation att uppnå tillräcklig energiprestanda även med ryggåstak och stora fönster. Givetvis måste då fönstrena vara energieffektiva.

Men om du eric_empire har andra uppgifter att hänvisa till så är jag mycket nyfiken.

I vårt nybyggda hus med ftx, bergvärme, fönster ända ner till marken och med ryggåstak säger energiberäkningen såvitt jag förstår att vi klarar kraven även om vi skulle ha byggt efter sommarn (huset är redan färdigt).

För oss skulle kravet om 110 kWh/kvm innebära att vi får förbruka 33100 kWh/år.
Skrivelsen var publiserad här på byggahus... Den pressenterade en her rad nya regler som skulle börja gälla from första juli... kommer inte i håg alla men summan av det hela var att fönser ända ner till golv samt takhöjder över standard kommer att bli i princip omöjliga att få igenom... Vissa hus företag hade blivit tillfågade i samband med skrivelsen och de konstaterade att dom kommer få rita om ett flartal av sina hus.
En annan slutsats var att hustillverkningen kommer att gå mer mot kvadratiska hus med två våningar och att man planerar mer var man placerar sin fönster.

Vet även att Jönköping numera alltid i första läge säger nej till bygglov med sådana iddéer.

Som sagt det skulle börja gälla 1a juli, men jkpg stoppar redan sådana planer i hopp om att överklaganden ska ta fram till EFTER 1a juli.

Personilgen gillar jag hus med högt till tak, kanske öppet två våningar på sina ställen och med stora fönster... Men jag ser själv att miljö aspekten blir omöjlig.
 
Jag tror inte det är omöjligt att bygga hus med stora fönster och ryggåstak och klara 110kWh/kvm.

Vi bor själva i ett nybyggt 1-planshus på totalt 250kvm, 12stycken 210cm fönster ner till golv och ryggåstak över kök, vardagsrum och ett sovrum (totalt ~70kvm) .

I väntan på fjärrvärme (som tyvärr inte verkar komma) så satte vi in en begagnad elpanna och vv-beredare när vi byggde.

Vi förbrukar totalt på ett år ganska precis 23300kWh och klarar då kanske normen på 110kWh/kvm.

Hade vi haft berg/ytjordvärme så hade vi legat på kanske 17000kWh och galant kommit under normen.

FTX har vi som ventilation, och vi har ingen kamin ännu.
 
Jesca_j skrev:
Jag tror inte det är omöjligt att bygga hus med stora fönster och ryggåstak och klara 110kWh/kvm.

Vi bor själva i ett nybyggt 1-planshus på totalt 250kvm, 12stycken 210cm fönster ner till golv och ryggåstak över kök, vardagsrum och ett sovrum (totalt ~70kvm) .

I väntan på fjärrvärme (som tyvärr inte verkar komma) så satte vi in en begagnad elpanna och vv-beredare när vi byggde.

Vi förbrukar totalt på ett år ganska precis 23300kWh och klarar då kanske normen på 110kWh/kvm.

Hade vi haft berg/ytjordvärme så hade vi legat på kanske 17000kWh och galant kommit under normen.

FTX har vi som ventilation, och vi har ingen kamin ännu.
Visst gäller bara den nya normen för uppvärmning inte totalförbrukning??

Tror nästan att du Jesca_j klara den nya normen även med direktel, Hade ni inte bara drygt 16000 kWh för värme/vv inkl värme i garage??

Garaget ska väl inte heller räknas in??
 
Ja vi har ~16000kWh per år för värme och vv inkl. uppvärmning av garage men garaget ingår i de 250kvm som jag angav i inlägget ovan.
 
eric_empire skrev:
En annan slutsats var att hustillverkningen kommer att gå mer mot kvadratiska hus med två våningar och att man planerar mer var man placerar sin fönster.
:p Ja, då kan de ju damma av de gamla egnahemsritningarna från 20 - 40-talet då. De husen är ju exakt gjorda så. Vårt var i princip en kub på 7 x 7 x 7 m med skorsten i mitten innan vi byggde ut det.
 
2an skrev:
1) Visst gäller bara den nya normen för uppvärmning inte totalförbrukning??

2) Tror nästan att du Jesca_j klara den nya normen även med direktel, Hade ni inte bara drygt 16000 kWh för värme/vv inkl värme i garage??

3) Garaget ska väl inte heller räknas in??
Om du följer länken ovan till boverket så hittar du info från sidan 171 och framåt ... bostäder kommer under punkten 9:2.

Är inte alltid lätt att läsa men som jag har förstått det:
1) Det är totalförbrukningen, värme (kyla), tappvarmvatten, drift av installationer (fläktar/pumpar) och fastighetsel.

2) Vid direkt verkande el får man max göra av med 75kWh/m2 (95 kWh/m2 i norr).

3) Garage skall inte räknas med i ytan. Om du nu inte skall ha uppvärmt garage.

Så har jag tolkat texten ... men kanske någon som vet mer ?
 
FrittDrag_II skrev:
Om du följer länken ovan till boverket så hittar du info från sidan 171 och framåt ... bostäder kommer under punkten 9:2.

Är inte alltid lätt att läsa men som jag har förstått det:
1) Det är totalförbrukningen, värme (kyla), tappvarmvatten, drift av installationer (fläktar/pumpar) och fastighetsel.

2) Vid direkt verkande el får man max göra av med 75kWh/m2 (95 kWh/m2 i norr).

3) Garage skall inte räknas med i ytan. Om du nu inte skall ha uppvärmt garage.

Så har jag tolkat texten ... men kanske någon som vet mer ?
Då klarar Jesca_j dom nya kraven även för direktel även om hushållselen ska räknas in vilket jag inte har förståt som att det ska räknas in..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.