Jo, det är så att jag håller på och bygger nytt hus och har vatten från en granne. Tyvärr ger inte deras pumpanläggning tillräckligt tryck för oss. Ledningen mellan husen är 75-100meter lång...

Då undrar jag om man kan hänga på ytterligare en pump + hydrofor hos mig för att höja trycket måntro? Risk för att min pump suger ledningen torr?

/Thommy
 
Det enda jag vet är att det går att "seriekoppla" pumpar, men att det inte får vara för högt tryck på sugsidan på den andra pumpen.
 
Risken finns att din granne tappar tryck när din "extra" pump går. Detta kan du lösa genom att du sätter en extra hydrofortank innan din tryckstegringspump och sätta en fet vacuumventil i toppen på denna hydrofor. Denna hydrofor kommer inte att fungera som en hydrofor i vanlig bemärkelse med en luftkudde utan som en ren buffert med vatten innan din tryckstegringspump. Tänk också på att sätta en backventil innan pumpen.
Ev kan du också behöva montera en avluftare på din bufferttank för att undvika att den fylls med luft. Denna ska sitta lägre än vacuumventilen.
Efter tryckstegringspumpen sätter du en vanlig hydrofor eller hydropress samt en tryckströmbrytare.
Har själv haft en sådan här anläggning när jag tog vatten från en gemensam brunn och trycket var för lågt.
 
Redigerat:
Hur stor behöver en sådan hydrofortank vara för att räcka till ett enpersonshushåll?
 
Jag köpte en begagnad 150 liters och det har funkat bra med flera personer och badkar, tvätt och diskmaskin mm.
 
Om pumpen lämnar högt flöde nog, men lågt tryck vid förbrukning pga lång ledning så kan du sätta en hydropress i ditt hus, och en backventil mellan inkommande ledning från grannen och hydropressen.
Grannen måste komplettera sin sida med en liknade lösning så att du inte tar allt tryck från hen.

Principen blir att din lokala hydropress agerar buffertank med trycket från den gemensamma anläggningen.
Även vid lång matningsledning kommer det statiska trycket att vara tillräckligt. Då fylls din tank och trycksätts, fast långsammare.
När du sen förbrukar så är det vattnet i bufferttanken som förbrukas, mha lufttrycket i den.

Backventilen har till uppgift att hindra ditt lokala tryck från att agera och tryck vatten bakvägen till grannen.

Nackdelen med en dyl anläggning är när bufferttanken är tom och man står i duchen. Då är det så att säga kört, trycket kommer aldrig hinna byggas upp undertiden, utan det behövs en längre paus.


TS: Vad har du för matningsledning? Med den längden borde det vara en 32 slang, och då kan man behöva ställa upp stopptrycket lite i matande ända för att kompensera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.