Hej!

Jag har precis dragit in vintervatten i fritidshuset och insett att det förut fungerande självtrycket med sommarvattnet från egen brunn inte riktigt räcker längre för dusch. Så därav undrar jag vad den bästa lösningen är för att få upp trycket?

I nuläget går allt vatten in i badrummet där även varmvattenberedare finns. Det är dock begränsat med plats kvar för att få plats med en exempelvis en hydropress där. Finns det små varianter för att får upp trycket? Hur mycket låter dem? Kruxet är att huset kallställs på vintern (förutom det nya badrummet) så därav vill jag helst koncentrera allt dit.

Alternativen jag ser är att antingen bygga ett pumphus eller sätta in en mindre pump/hydropress i badrummet. Dock är jag rädda att den ska vara högljudd.
 
Vad har du i dagsläget? Pumpautomat?

En hydropress fungerar på samma sätt som ett expansionskärl, du har en pump ute i brunnen som pumpar in vatten till ett visst tryck, när pumpen slås av håller gummibälgen/membranet i hydropressen trycket uppe. Hydropressen är helt ljudlös, hör man något är det från dränkpumpen i andra änden röret som man ibland kan höra surra/brusa beroende på hur långt det är och hur röret ligger.

Det finns många olika modeller som tar olika mycket plats. De större tar ofta lika mycket golvyta som de mindre men är högre istället.
 
I nuläget är det bara självtryck från grävd brunn, ganska rejält fall från brunnen till stugan så röris trodde först att det ev skulle räcka. Dvs i nuläget varken hydropress eller pumpautomat.
 
Olof_Olof Olof_Olof skrev:
ganska rejält fall från brunnen till stugan
Hur mycket är det ungefär, räknat i m ?
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Hur mycket är det ungefär, räknat i m ?
Det är ca 10m höjdskillnad
 
10 m ger ju c:a 1 bar i tryck. Sedan när man tar vatten, så får man strömningsförluster, så det blir sämre tryck i kranen. Om det inte räcker ( vilket är troligt) så måste man ha en pump. Antingen väljer man att alltid ha pumpen igång när man tar vatten eller så måste man ha en buffert t.ex. en hydropress. Om man bara tar ut lite vatten och det räcker med 1 bars tryck, så kan det räcka med en backventil och en hydropress.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.