Hej!
Jag och min flickvän har nyligen köpt hus och försöker lära oss litegrann kring vår bergvärmepump och hur allt fungerar och så. Tänkte jag chansar o gör ett inlägg och hoppas på hjälp!

Vi har en IVT bergvärmepump här hemma i ett tvåvåningshus, (tre om man räknar med källaren där bergvärmepumpen står). Trycket är enligt vad jag läst mig till lite lågt för ett tvåvåningshus, ligger på dryga 0,6 bars (enligt bild).

Vi har även ett element på övervåningen som inte fungerar alls, resten av elementen fungerar hur bra som helst.

Jag har egentligen två frågor:
1. Hur ökar jag trycket på min bergvärmepump? 2. Hur gör jag för att få elementet på övervåningen att fungera?

Supertacksam för all hjälp!
 
  • Röd expansionskärl för vatten upphängd på vägg med tryckmätare och rörkopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepump och expansionskärl i pannrum med synliga rör och kablage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepump i källare med röranslutningar och expansionskärl i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Det bör sitta en vattenledning med ventil som du fyller på systemet med.

Elementet kanske behöver luftas?
 
  • Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
Denna ventil lär vara påfyllningsventilen för radiatorkretsen,
Pekpil riktad mot påfyllningsventil för radiatorsystem intill röd expansionskärl och manometer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Börja med att fylla upp systemet tillstrama under öppningstrycket på säkerhetsventilen, ofta ca 2,5 bar.

Därefter lufta radiatorerna på övervåningen, om det är mycket luft så behöver det fyllas på flera gånger.

Det slutgiltiga trycket bör ligga på antalet höjdmeter mellan manometern och översta radiatorn plus 0,5 bar.
10 meter ger 1 bar, 5 meter ger 0,5 bar.
Alltså ca 0,3 bar per hel våning.

Eftersom manometern sitter i huvudhöjd på nedersta våningen och översta radiatorn är under midjehöjd på översta våningen så blir dessa två våningar knappt en våning ihop.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Tack för svar!

Jag är verkligen en nybörjare på det här. Menar du att jag ska fylla på vatten ur det du pekar på med pilen? Och vänta tills det blir 2,5 bars? Och sen gå upp och lufta elementen?
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Ja, rätt uppfattat.
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.