Har en Värmepanna Elomax 450. På övervåningen kommer först luft och sedan inget när jag luftar radiatorn. På värmepannan ser jag att trycket är typ 0,1 och jag antar att det är för lågt och läst mig till att jag kan öka vattenmängden tills trycket kommer upp över 0,5 bar. Men hur tusan gör jag det?
 
Lite bilder skulle hjälpa! (y)
 
Karrock
Prova att följa kallvattenledningen fram till pannan. Där borde sitta en ventil som du kan skruva lite på för att fylla på systemet.

Anledningen till att du nu har lågt tryck kan behöva undersökas i nästa steg, särskilt om påfyllt tryck inte håller sig. Notera dag och tryck efter påfyllningen så är det lättare att ha koll.
 
  • Gilla
Prellens och 1 till
  • Laddar…
P Prellens skrev:
Har en Värmepanna Elomax 450. På övervåningen kommer först luft och sedan inget när jag luftar radiatorn. På värmepannan ser jag att trycket är typ 0,1 och jag antar att det är för lågt och läst mig till att jag kan öka vattenmängden tills trycket kommer upp över 0,5 bar. Men hur tusan gör jag det?
Utan någon information hur det ser ut går det bara generellt att säga att det finns en ledning som ansluter värmecirkulationssystemet till inkommande vatten. Där nånstans finner du en kran/ventil som du öppnar för att ta in mer vatten i systemet, tills du når det tryck du önskar. Tryckmätaren brukar ha en rödmarkering för högsta lämpliga tryck för systemet. När du fyller upp systemet får du lufta kontinuerligt, och sen dubbelkolla så det inte börjar läcka någonstans vid det högre trycket. (Ett läckage kan ju vara anledningen till det låga trycket du har nu)
 
  • Gilla
Prellens
  • Laddar…
  • Schematisk illustration av en Elomax 250 med numrerade komponenter, påfyllningspunkt markerad med nummer 8.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Prellens
  • Laddar…
Tack för svar. Igår kväll var trycket 0,1 och pannan hade cirka 37 grader, under natten har trycket ökat till 2,3 och 67 grader. Jag laddar upp några bilder från övre delen av pannan. Är det inte märkligt att den tappar tryck och sedan ökar eller normalt? Ska jag öka på vattenmängden/trycket så lägsta nivån blir högre?
 
  • Övre delen av pannan med kopparledningar och mätare, nära en vit isolerad del, i en källarmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manometer som visar tryck på cirka 2,3 bar på en Värmebaronen-panna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej det är inte ovanligt om expantionskärlet är trasigt/tomt på luft
 
Låter lite som ett trasigt expansionskärl
 
Nummer 17 är expansionskärlet. Om du kommer åt den så sitter en liten ventil på den, samma som på ett bildäck, tryck in piggen på ventilen och kolla om det kommer ut luft, vatten eller ingenting. Min gissning är att det kommer vatten, vilket det inte ska, eller ingenting .
 
  • Schematisk illustration av ett expansionskärl märkt med nummer 17 i ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Prellens
  • Laddar…
Som föregående säger, trycket åker jojo när temperaturen ökar minskar på vattnet, och när trycket kommer upp till1,5 bar eller lite högre så öppnar säkerhetsventilen lite och släpper i vatten. Vatten går inte att komprimera. På kärlet ( troligtvis ett rött ) så sitter det som en bildäcksventil ( kan vara under ett plastskydd ( gängad eller påtryckt ) peta lite på piggen, då ska det pysa till med luft, kommer det vatten så är kärlet kört. Det går att fortsätta akut att använda, bara att trycket åker jojo rätt häftigt, men fyll inte på mer vatten.
 
  • Gilla
Prellens
  • Laddar…
Tack för alla svar. Verkar vara vatten som kommer ur bilventilen. Försöker hitta en firma som kan byta men svårt att få en tid snabbt. Hur akut är det att byta? Kan man byta själv, verkar inte så avancerat?
 
Verkar som den sitter i botten på VP inklämd, ( foto på det ) samt ett på lite längre avstånd så alla rör + plus plats på sidorna kommer med, det kan vara lite bökigt att byta. Inget direkt akut det går att värma vidare , bara att manometern kommer att åka jojo rätt häftigt Fyll inte på mera vatten, bara en gång till kanske 1,2 bar, sen sköter säkerhetsventilen resten med att tappa av lite om det stiger över 1,5 bar
 
  • Gilla
Prellens och 1 till
  • Laddar…
Jag frågade om foton, det behövs för att svara om du kan byta själv.
 
  • Gilla
Prellens
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jag frågade om foton, det behövs för att svara om du kan byta själv.
J jonaserik skrev:
Jag frågade om foton, det behövs för att svara om du kan byta själv.
 
  • Gilla
Gösta Holmström
  • Laddar…
Det ser enkelt ut att byta, med vatten som kommer så är dom körda, förundrar mig över 2 st, men skit t det, tyckte jag såg en ventil som sitter på röret på den till vänster är nog lika till höger, perfekt, sen är det s.k. lekande mutter mot kärlet och ini ligger en fiberpackning, bara stänga ventilen och lossa på muttern ta bort det gamla och sätta dit det nya. Det är säkert något längre till vänster som kärlet hänger på som fäste + kopplingen som håller det uppe. Läs på skylten som sitter på kärlet och köp lika. Innan du byter så kollar du trycket, det ska vara ca 0,5 bar förtryck tomt kärl. liten fråga sitter det till höger på samma rör som det vänstra. Ser ut som det vänstra ska bort först och högra sedan, blir baklänges vid nya kärl. Bara pass på dom är tunga, fulla med vatten och när dom ramlar ner så kan det bli klämskada Är du med och stämmer det med ventiler och placering.
 
Redigerat:
  • Gilla
Prellens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.