Hej,

Tänkte att jag ska prova lyckan här innan jag ringer rörmockaren!

Jag har egen brunn → pump → hydrofor → vattenfilter. Men sen ett tag tillbaka har pumpen börjat pumpa 1-2 sec så fort man öppnar en kran.

Förut så startade den ganska snabbt efter att man öppnat en kran / spolat etc. men pumpade en halv minut eller liknade tills den var klar.

Vad jag läst på forumet så har jag för dåligt tryck i min hydrofor och behöver få in mer luft i den. Jag är bara osäker på hur, vet att jag hade en rörmockare här en gång som fixade det och monterade en koppling på toppen så att jag skulle kunna göra det själv.

Men, vad behöver jag koppla in i den och hur vet jag trycket? Röret på sidan är så gammalt att man ser ingenting igenom det.

Enklast hade varit att koppa in kompressorn och däckpumpen och pumpa in luft till ett visst tryck. Men vet inte vilka typ av kopplingar jag behöver isf.
Just nu står den på 3 bar men bara för att det är vatten i den som ger det trycket förmodar jag, för så fort man öppnar en kran så tappar den trycket till 0 och pumpen pumpar upp det på 1 sec till 3 etc.

Tar emot alla typ av förslag!

En gammal tryckkärlstank med tryckmätare och ledningar i ett trångt, rörigt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyra stänger framför en ojämn betongvägg, en av stängerna är av trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem i pannrum med digital display, rörledningar, vattenbehandlingsutrustning och förvaringsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hälsningar - Simon
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
 
  • Gilla
ByggJoel
  • Laddar…
Tack för videon Kloge! Den var ju superlätt att följa - enda grejen är den lilla luftventlilen längst upp, ser ut som att en sån går att skruva i min men har inte lyckats hitta något när jag söker. Om nån vet vart man kan köpa en sån så man kan pumpa upp trycket med däckpumpen så vore det perfekt!
 
Det går att byta bara själva röret till vattenståndsglaset. Det kostar inte många kronor. Eller om du vill går det att ta ut det och fylla med kalkosan i några timmar. Sedan borde det bli klart.

Jag skulle rekommendera att du sätter dit en tryckluftsnippel i stället för en bilventil. Det går mycket fortare att fylla luft då.
 
Annars tömmer du tanken helt så blir det en luftkudde som när du fyller på vatten blir den rätta med rätt tryck.
 
  • Gilla
sturnus
  • Laddar…
S Sinom skrev:
Hej,

Tänkte att jag ska prova lyckan här innan jag ringer rörmockaren!

Jag har egen brunn → pump → hydrofor → vattenfilter. Men sen ett tag tillbaka har pumpen börjat pumpa 1-2 sec så fort man öppnar en kran.

Förut så startade den ganska snabbt efter att man öppnat en kran / spolat etc. men pumpade en halv minut eller liknade tills den var klar.

Vad jag läst på forumet så har jag för dåligt tryck i min hydrofor och behöver få in mer luft i den. Jag är bara osäker på hur, vet att jag hade en rörmockare här en gång som fixade det och monterade en koppling på toppen så att jag skulle kunna göra det själv.

Men, vad behöver jag koppla in i den och hur vet jag trycket? Röret på sidan är så gammalt att man ser ingenting igenom det.

Enklast hade varit att koppa in kompressorn och däckpumpen och pumpa in luft till ett visst tryck. Men vet inte vilka typ av kopplingar jag behöver isf.
Just nu står den på 3 bar men bara för att det är vatten i den som ger det trycket förmodar jag, för så fort man öppnar en kran så tappar den trycket till 0 och pumpen pumpar upp det på 1 sec till 3 etc.

Tar emot alla typ av förslag!

[bild] [bild] [bild] [video]

Hälsningar - Simon
m
Många ställer likande frågor om hydroforer. Här är ett svar jag skrev på annan plats
*
Det blir lätt missförstånd när man skall uttrycka sig kort.
Jomaserik beskriver hur man kan fylla på luft i en hydrofor. Dock uppfattar jag problemet som att trycket är för lågt vid pumpstart. Om det är så, betyder det nödvändigtvis inte att det är för lite luft i hydroforen. Starttrycket förändras inte vid underskott på luft, men volymen som kan tappas av mellan starta och stopptryck blir mindre, vilket medför att pumpen startar oftare än vid rätt luftmängd.

Förkomprimering av hydrofor
Förkomprimering är nog sällsynt för hyrdroforer men möjlig om man gjort anslutning för det och använder en oljefri kompressor. Förkomprimering sker alltid i hydropresser. De kan därför ha något mindre tank för samma effektiva volym jämfört med hydrofor utan förkomp. Den största fördelen med hydropress är kanske att den har ett membran som skiljer vatten och luft åt, så att luft inte kan lösa sig i vattnet och måste ersättas så ofta.

Hur förkomprimera en hydrofor
Om man vill det bör man först se till att ha ett rör med avstängningsventil anslutet vid hydroforens topp.
Om hydroforen är helt vattentömd bör man starta pumpen kort för att fylla i lite vatten så att tryckluft inte kan läcka bakåt mot brunnen. Därefter fyller man på tryckluft till ca 0,3 Bar under pumpens starttryck. Förkomprimeringen blir då 1,7 Bar om starttrycket är 2,0.

Hur följa upp trycket senare?
I samband med första förkomprimering noterar man nivåer och motsvarande tryck. Markera start- och stoppnivåer på/vid nivåglaset och motsvarande tryck på ett papper eller notbok. Starttrycket kan man notera först vid andra påfyllning efter avtappning då pumpen vill starta när cisternen är tom. Vid senare tillfälle den närmaste dagen bör man notera några fler mellanligande nivåer och tryck.
Efter en tid när man misstänker luftbrist kan man kolla nivå/tryck och bekvämt fylla på tryckluft vid behov.
- - Använd inte en tryckluftkälla med högre tryck än hydroforens högsta tillåtna. Sprängning av luftfylld tank kan rasera hela tiden huset.
 
J Jochi skrev:
Om hydroforen är helt vattentömd bör man starta pumpen kort för att fylla i lite vatten så att tryckluft inte kan läcka bakåt mot brunnen. Därefter fyller man på tryckluft till ca 0,3 Bar under pumpens starttryck. Förkomprimeringen blir då 1,7 Bar om starttrycket är 2,0.
Man kan också fylla vatten till den lägsta nivå man vill ha och sedan fylla luft till tillslagstrycket. En bra lägstanivå är botten på nivåglaset.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.