Har märkt att trycket sänkts från ca 0.6 till 0.2 i expansionskärlet, kanske dels för att jag sänkt temperaturen inne men känns alldeles för låg?

Hittar dock ingenstans att öka trycket, ingen påfyllningsventil i sikte eller missar jag något? Testade snabbt och försiktigt att vrida handtaget på röret som går till expansionskärlet utan något resultat. Känns som att det saknas rör för påfyllning?

Det är en Nibe F1145 bergvärmepump.

Tacksam för hjälp!
 
  • Röd expansionskärl för vatten i pannrum med kopparledningar och tryckmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av värmesystem med kopparledningar, expansionskärl, pump och ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av VVS med kopparledningar, expansionskärl, mätare och ventiler i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade ett fel på installationen, första bilden,
Det får nämligen inte finnas någon avstängningsventil mellan värmealstaren (panna, värmepump etc) och säkerhetsventilen.
Edit: Det aktuella expansionskärlet är för brinekretsen, så ovanstående gäller inte för aktuella bilden, tänkte att det var radiatorkretsen.

För att hitta påfyllningsventilen,
Följ inkommande kallvatten och leta efter en ventil som är stängd.
Hittar du ingen på kallvattenledningen, följ då varmvattenledningen från värmepumpen.

Eventuellt är det den stängda ventilen längst till vänster på andra bilden.

Edit: se svar nedan, aktuella manometern är för brinekretsen så där finns ingen påfyllningsventil från kall-/varmvattnet.
 
Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Hittade ett fel på installationen, första bilden,
Det får nämligen inte finnas någon avstängningsventil mellan värmealstaren (panna, värmepump etc) och säkerhetsventilen.

För att hitta påfyllningsventilen,
Följ inkommande kallvatten och leta efter en ventil som är stängd.
Hittar du ingen på kallvattenledningen, följ då varmvattenledningen från värmepumpen.

Eventuellt är det den stängda ventilen längst till vänster på andra bilden.
Tack för snabbt svar!

Okej, då vet jag att den alltid ska vara öppen iaf!

Jag ska kika en gång till men på inkommande kallvatten hittade jag endast till stora tanken för varmvatten, det expansionskärlet fungerar som tänkt. Den längst till vänster (röd ventil) på bild 2 är till vattenutkast för trädgården.

Återkommer!
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hittade ett fel på installationen, första bilden,
Det får nämligen inte finnas någon avstängningsventil mellan värmealstaren (panna, värmepump etc) och säkerhetsventilen.

För att hitta påfyllningsventilen,
Följ inkommande kallvatten och leta efter en ventil som är stängd.
Hittar du ingen på kallvattenledningen, följ då varmvattenledningen från värmepumpen.

Eventuellt är det den stängda ventilen längst till vänster på andra bilden.
Det är väl inget fel i den installationen. Det ser ut att vara expansionskärlet till brineledningen till värmepumpen.
 
Extremt Extremt skrev:
Tack för snabbt svar!

Okej, då vet jag att den alltid ska vara öppen iaf!

Jag ska kika en gång till men på inkommande kallvatten hittade jag endast till stora tanken för varmvatten, det expansionskärlet fungerar som tänkt. Den längst till vänster (röd ventil) på bild 2 är till vattenutkast för trädgården.

Återkommer!
För att fulla brinekretsen behöver du en pump för att pumpa in brinevätskan.
Men det är inget problem att bara ha 0,2 bar i den.
 
GoC GoC skrev:
Det är väl inget fel i den installationen. Det ser ut att vara expansionskärlet till brineledningen till värmepumpen.
Ja, nu när du skriver det så ser jag att röret till ventilen och delar av ventilen är isolerad, missade det.
 
GoC GoC skrev:
För att fulla brinekretsen behöver du en pump för att pumpa in brinevätskan.
Men det är inget problem att bara ha 0,2 bar i den.
Jag förstår, inget jag gör själv alltså.

Ser detta tryck okej ut? Livrädd att bergvärmepumpen ska skära om det blir för lågt tryck eller så.
 
  • Expansionskärl för värmesystem med tryckmätare visande tryckstatus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, nu när du skriver det så ser jag att röret till ventilen och delar av ventilen är isolerad, missade det.
Exakt
 
Extremt Extremt skrev:
Jag förstår, inget jag gör själv alltså.

Ser detta tryck okej ut? Livrädd att bergvärmepumpen ska skära om det blir för lågt tryck eller så.
Den skär inte. Egentligen finns inget behov för övertryck i brinekretsen.
 
GoC GoC skrev:
Den skär inte. Egentligen finns inget behov för övertryck i brinekretsen.
Då låter jag det alltså vara? Tack för att man får ta del av er kompetens :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.