Jag har innerdörrar från 1969 och ska byta dem mot nya med karm

öppningen är nu ca 197cm hög och behöver ökas till 202 pga nytt golv och nya karmar. Bredden är ok.

Jag ska ta bort foder etc nu och kolla men gissar att det finns en regel ovanför dörröppningen som måste flyttas uppåt.

Vad ska man tänka på när man ska flytta denna regel för att bibehålla "styrkan" i väggen?
 
Det är ingenting du behöver tänka på om det är en liggande regel där.
 
ok

så om det är en liggande regel som inte har någon takstol som ligger på den ovanför dörren - då är det bara att såga av regeln och flytta den uppåt?
 
Ja det stämmer. Har du däremot en stående bärlina kan du inte såga.
 
Den liggande regeln är väl kottlingen mellan dom stående reglarna du menar ?
Om du tar bort skivorna över dörren på båda sidorna är det nog inga problem att såga av kottlingen med en tigersåg i båda ändarna och flytta upp den :)
Jag kunde inte ta bort mina skivor så jag borrade 2hål i mina kottlingar och tog tigersågen från höger till vänster och delade dom. Det var 70mm höga reglar så det gick bra att ta bort 20mm av dom.
Tyvärr så blir det mycket smutsigt att göra så och det blir ingen bra arbetsställning :( .
Lycka till :)
 
jag måste öppna och ta bort en skiva för jag vet inte hur det ser ut men förhoppningsvis är det en kortling mellan två stående reglar - köpt tigersåg så nu blir det att såga upp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.