Vi har nyligen köpt ett radhus från 1967 med ett platt papptak och invändiga stuprör. Taket har skador och påväxt på isolering och råspont, men anledningen verkar vara kondensering underifrån snarare än läckage uppifrån. Eftersom taket behöver bytas har vi en möjlighet att ändra konstruktionen till ett låglutande sadeltak t.ex. Bygglov behövs förstås för detta. Ser ni någon vinst i att ändra takets konstruktion?
 
L
Det är lättare, fortare och kanske snyggare att bygga på höjden. Sedan om det passar sig där du har huset är en annan femma. Jag har själv byggt om ett platt tak och det tar mycket mera tid och blir dyrare.
 
Lolight skrev:
Det är lättare, fortare och kanske snyggare att bygga på höjden. Sedan om det passar sig där du har huset är en annan femma. Jag har själv byggt om ett platt tak och det tar mycket mera tid och blir dyrare.
Just där om det passar sig är en svår fråga. Vi har diskuterat med bygglovsnämnden i vår kommun som anser att om vi gör det snyggt kan vi få bygglov för ett låglutande sadeltak, trots att övriga hus i längan har helt platta tak. Vårt bygglov blir då prejudicerande för resten av husen på gatan. Jag har ingen aning om vilken lutning de kan tänkas tillåta. I det här fallet lär vi behöva en arikitekt i första hand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.