Hej

Vi har flyttat in i äldre hus. Till det hör en fin äldre veranda - se foton. Vi får stickor när vi går på trallen - troligen pga dess ålder samt att tidigare ägare tvättat hårt alternativt valt att köra rätt så obehandlat.

Vi skulle nu vilja ha tips på hur vi:
Minimerar stickor
Behåller det gråa obehandlade utseendet

När på året gör man detta bäst? Vi har ROT kvar innan årsskiftet - men görs detta bäst tidigt på våren?

Vi är nybörjare och okunniga så alla tips emottages tacksamt!

Tack
 
  • Grånad äldre veranda med trätrall och utomhusmöbler. Blomkrukor med blommor står i bakgrunden och skuggor faller över trallen från räcket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten trall på en äldre veranda, visar sprickor och exponering av träets åderstruktur, några spikar synliga mellan brädorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Spruta och jobba in såpa vanlig gul/grön såpa duger gott, när det är såpass torrt så kan du göra det flera gånger bara låta det torka emellan..
Såpan sprutas enkelt på med en lågtryckspruta😊
 
R Rejäl skrev:
Spruta och jobba in såpa vanlig gul/grön såpa duger gott, när det är såpass torrt så kan du göra det flera gånger bara låta det torka emellan..
Såpan sprutas enkelt på med en lågtryckspruta😊
Jag har hört det påstås flera ggr att såpa tar bort stickor, men stämmer det verkligen?

Vi gjorde en "tralltvätt" tror jag och det hjälpte faktiskt, åtminstone delvis, mot stickor.
 
R
S sandos skrev:
Jag har hört det påstås flera ggr att såpa tar bort stickor, men stämmer det verkligen?

Vi gjorde en "tralltvätt" tror jag och det hjälpte faktiskt, åtminstone delvis, mot stickor.
Ja vid en tvätt eller om du skrubbar in såpan så försvinner en del stickor som sticker ut helt rätt..
 
Tack för tips om såpa och skrubbning. Det låter tidskrävande… Finns maskin eller annat medel som kunde hjälpa? Eller kan man slipa och olja det?? Tack och ursäkta om förslagen är ”dumma” 🤓
 
Det finns alla varianter. Du kan hyra en maskin för tvätt av trädäck och ösa ut såpa framför den. Du kan slipa. Du kan slipa för hand. Eller hyra en maskin. Finns massor av olika maskiner. Handhållna och såna man puttar runt.
Du kan olja, använda lasyr, luta....
Men oljar du kommer det bli betydligt mörkare, det är säkert.
Det kan bli väldigt annorlunda färg av slipning också.
Det säkraste är tipset du redan fått tror jag.
 
Köp biltemas underredsolja med linolja...ev. så köper du till en tryckspruta om ni har'
en kompressor tillgänglig...annars går det bra rolla o pensla ...Har en altan som är byggd
1976 och håller än...brukar duscha den vart annat år.
 
Jag går barfota på mitt snart 20 år gamla trädäck utan problem. Små barnafötter är nog känsligare och då kan man väl såpa 2 ggr/säsong.

Däcket som ligger i full södersol är mer slitet än norrdäcket. Här skrubbas verkligen inte. Jag kör med Kärchner med terrassmunstycket och därefter flödigt med klut och linoljesåpa + ca 10% vatten när däcket är blött. Snabbt och lättsamt och helst inte i full sol.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.