Jag ska flytta in i ett hus med borrad brunn, som enligt uppgift ger 150 l/timme. Det låter ju inte så mycket. Finns det något bra sätt att öka flödet? Köper man en ny pump, eller borrar man djupare? Jag har hört att man kan trycka ned vatten i brunnen för att spräcka berget runtomkring. Vet någon vad det finns för för- och nackdelar med de olika alternativen, och vad en sådan "tryckning" kan kosta?
 
150l/timme brukar brunnsborrarna garantera som minimiflöde. Vid lägre flöden görs normalt prisavdrag. Om du har en brunn på 80 meter så har du reservoar på ca 800 liter (vid 115mm dia).

Vad ska du ha allt vatten till?
 
Av andra inlägg att döma verkar 300-400 l/timme vara mer normalt. Jag tänkte mest på att det är lite trist att vänta två timmar på att fylla badkaret... men visst klarar man sig med 150 l/timme, antar jag.

Frågan kvarstår dock.
 
jazzgossen skrev:
Av andra inlägg att döma verkar 300-400 l/timme vara mer normalt. Jag tänkte mest på att det är lite trist att vänta två timmar på att fylla badkaret... men visst klarar man sig med 150 l/timme, antar jag.

Frågan kvarstår dock.
Om du har en vvb på 200-300 liter + 800 liter i brunnen så är det inget problem med att fylla ett badkar. Ska du köra 2 bad på raken så är det nog vvbn som suger.
 
Om vi räknar med att bara halva brunnen är fylld så har du fortfarande 400L i depå i brunnen. Dessa 400 liter plus tillrinningen fixar troligen två vanliga badkar efter varandra så jag skulle inte oroa mig nämnvärt. Ser du det som ett problem så skulle jag skaffa en hydropresstanke eller dylikt för att utöka depån.
 
Man kan både spränga och som du redan vet trycka med vatten, vilket troligtvis är det lämpligaste. Borrfirmor är oftast inte så intresserade av att fördjupa en brunn om de inte själv har gjort den (finns nämligen risk att man sätter grejerna om man har för stor diameter på borrkronan).
En tryckning av brunnen är troligtvis det mest kostnadseffektiva. Men om du inte lider brist på vatten finns ingen mening att slänga pengarna i sjön... såvida du inte tvunget vill spendera dina cash!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.