Vattenutkastare med begränsat utrymme på 17 cm till marken på en trång plats vid husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenutkastare med ett måttband visande 17 cm utrymme till marken, i ett trångt utomhusutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle vilja koppla in Gardena vattenfördelare samt Gardena Smart control men får inte inte plats med detta under vattenutkastaren. Finns bara 17 cm under vattenutkastaren till marken under i ett trångt utrymme. Hur skulle jag kunna göra för att få plats med både vattenfördelaren och smarta kontrollen?
 
Sätta smartcontrollen och fördelaren på väggen ovanför utkastaren och en bit bockat rör / en PEM-slang (eller liknande) mellan utkastaren och enheterna?
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Sätta smartcontrollen och fördelaren på väggen ovanför utkastaren och en bit bockat rör / en PEM-slang (eller liknande) mellan utkastaren och enheterna?
Vad för rör eller PEM slang? Skulle du kunna länka till någon? Är helt ny på detta.
 
tommib
Dra PEM från utkastaren till utanför altanen eller annat bättre ställe att montera grejerna på.

Googla PEM. Använd med fördel PRK-kopplingar, de är nättare och snyggare än plastkopplingarna. Utkastaren har med all sannolikhet en R15-gänga där du kan gänga på lämpliga rördelar. Om det finns plats är det rätt smidigt att direkt skruva på en PRK402 i lagom dimension. Du lär behöva ta upp lite altan för att få dit slangen.

Om du inte kan ta upp altanen kan du dra en anslutningsslang och bygga vidare från den som Demmpa föreslår. Den kommer dock strypa flödet en hel del.
 
tommib tommib skrev:
Dra PEM från utkastaren till utanför altanen eller annat bättre ställe att montera grejerna på.

Googla PEM. Använd med fördel PRK-kopplingar, de är nättare och snyggare än plastkopplingarna. Utkastaren har med all sannolikhet en R15-gänga där du kan gänga på lämpliga rördelar. Om det finns plats är det rätt smidigt att direkt skruva på en PRK402 i lagom dimension. Du lär behöva ta upp lite altan för att få dit slangen.

Om du inte kan ta upp altanen kan du dra en anslutningsslang och bygga vidare från den som Demmpa föreslår. Den kommer dock strypa flödet en hel del.
Tack för info. Vad är det för lämpliga rördelar som behövs? Skruvar jag på PRK402 direkt på vattenutkastaren? Hur bygger jag vidare sen med PEM slang från den? Vilken dimension på PEM slang är lämplig? Och vad avslutar jag PEM slangen med så att jag kan koppla på Gardena-prylarna? Finns det risk för frostskador och hur undviker jag det isf? Tacksam för hjälp //Nybörjare
 
Redigerat:
tommib
Ja, du kan skruva en PRK402 rakt på utkastaren. Det står säkert att de inte garanterar att den dränerar som den ska om du har slang ansluten så du måste nästan kolla det. Vill du vara på den säkra sidan skruvar du dit en T-koppling och sätter en kulventil på sidosticket. Då kan du stänga utkastaren och sedan öppna kulventilen så dräneras det ordentligt. Som en bonus kan du sätta en gardenakoppling på kulventilen och ha en anslutningspunkt där också.

Det är viktigt att alla kulventiler lämnas i öppet läge över vintern, annars fryser de sönder.

PEM-slangen drar du till den plats du vill ha fördelaren. Hur du avslutar den beror på hur det ska kopplas där men en PRK403 är inte så dum oftast. Du ser kanske också nu vad grejen är med PRK-delarnas nummer är 😀

På det hela taget är det som att bygga lego. Det är bara att testa. På gängor använder man gängsnöre eller lin och pasta. Googla så hittar du instruktioner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.