Köpte mig en 1890-tals kåk med 2 våningar (140kvm) och krypgrund,har nu efter några vintrar tröttnat på att det är kallt när man vaknar å kallt när man kommer hem.

Är en gammal Klafreström 717-197 panna i köket och 11st radiatorer som ger en underbar värme så länge man har fyr i pannan (Ved),har på övervåningen en liggande Acktank (CTC 918-150) som är väldigt liten 150L och skulle vilja ha mer volym så värmen räcker längre.

Men vart ska man ställa dom extra Acktankarna? dom väger ju en hel del när man börjar närma sig 400-1000L och dom jag sett är stående = mycket tryck på liten yta.

Och hur stor Volym ska man ha på acktankarna?

Radiatorerna har väldigt gamla termostater i typ av små "handtag" som man inte vågar vrida på då dom börjar läcka lätt och säkerligen funkar dom nog inge vidare för reglering av tempen då man kan få lite väl varmt om man har små eldat hela dagen.

Byta ut allt till nya grejjer lär ju kosta en förmögenhet,så vad är det mest ekonomiska att göra?

Har läst ett antal timmar här på Forumet å blivit lite klokare,men många frågor finns obesvarade.

Är helt färsk på detta :rolleyes: så vettiga tips sökes :D
 
Är det inte en varmvattenberedare du har där uppe?
 
du har verkligen ett system som är anpassad att någon är hemmagående och eldar kontinuerligt.
Ingen cirkulationspump? Då är det självcirkulation där radiatorer på övre våning blir varma först när du börjar elda. En elpatron som håller basvärme i huset medan du är borta är enklast, billigast och ger snabb förbättring av nuvarande system men också höga elräkningar. Har du kanske gratisved så tar det ju emot.
Att koppla en stor tank till en kökspanna är en halvbra lösning som kanske kostar mer en det smakar och förlänger eldningstider så att tanken kan laddas. Om du nu ska spendera pengar så vill du kanske få en ännu mer bekväm och självgående uppvärmning för pengarna?
Berätta mera .... hur länge tänker du bo där, hur bekvämt du vill ha det, om du kan få pengar tillbaka ifall du säljer huset med modernare uppvärmning ( eftertraktat hus eller gläsbyggden?), om du köper ved billigt .... allt det påverkar ju vad som är ekonomisk att göra
gaia
 
ichgary skrev:
Är det inte en varmvattenberedare du har där uppe?
Enligt rörmokaren så var det en liten Ack tank och varmvattenberedaren va på vinden,men jag tror att det är expantions tanken(eller vad den nu heter) då det sitter skvaller rör i badrummet.
Har bara ved eldat varmvatten,så inte så många grejer som kan dra någon ström då årsförbrukningen ligger runt 3600KWh :D
 
gaia skrev:
du har verkligen ett system som är anpassad att någon är hemmagående och eldar kontinuerligt.
Ingen cirkulationspump? Då är det självcirkulation där radiatorer på övre våning blir varma först när du börjar elda. En elpatron som håller basvärme i huset medan du är borta är enklast, billigast och ger snabb förbättring av nuvarande system men också höga elräkningar. Har du kanske gratisved så tar det ju emot.
Att koppla en stor tank till en kökspanna är en halvbra lösning som kanske kostar mer en det smakar och förlänger eldningstider så att tanken kan laddas. Om du nu ska spendera pengar så vill du kanske få en ännu mer bekväm och självgående uppvärmning för pengarna?
Berätta mera .... hur länge tänker du bo där, hur bekvämt du vill ha det, om du kan få pengar tillbaka ifall du säljer huset med modernare uppvärmning ( eftertraktat hus eller gläsbyggden?), om du köper ved billigt .... allt det påverkar ju vad som är ekonomisk att göra
gaia
Sitter en 3-fas cirkulationspump under diskbänken och veden betalar jag 300:-/m³ färdig kluven å hem levererad.
Gör av med 10-20m³/vinter.
El patron kan ju va en enkel lösning,men har ingen lust med dyra elräkningar.

Har dock en 3år gammal Panasonic LLvärmepump men den går det inte å få någon vidare värme med när det är -5 å kallare ute,fast det är en så kallad "Nordenpump"

Tänkte bo här ett bra tag då jag trivs med miljön,typ 150m till sjö m.m
Har lagt ut en hel del pengar på nya badrum,tillläggs isolering,panelbyte m.m
Förut var det inge problem med värmen då Frugan eldade när jag jobbade,men hon är inte kvar så nu är det ett problem.
 
Å fanken!! Fruntimmer kan ställa till mycket med oreda....:) Är du skruv kunnig själv,kan du köpa upp acktank på blocket.se,sätta i elpatron så slipper du ha kallt.
 
knekten skrev:
Å fanken!! Fruntimmer kan ställa till mycket med oreda....:) Är du skruv kunnig själv,kan du köpa upp acktank på blocket.se,sätta i elpatron så slipper du ha kallt.

He he ja dom kan ju det.
Skruva är inga problem,var tänkt å köpa en tank å "bara" slänga dit den,men blir lite fundersam över vad för extra grejer man behöver?
Är ju prat om shuntar,laddomater m.m ska ifs ta ett prat med en bekant som är rörmokare,men vill ha lite eget "kött" på benen :D
 
Möjligt du behöver större expkärl,bör va 5% utav totala volymen på systemet.Termisk ventil,pump vid panna så du kan ladda acken.En shunt med innegivare (reglerar värmen i kåken) på acken...Prova o sök här på forumet finns massor av matnyttigt att läsa...:)
 
No ja, bara du har klart för dej att det tar mååånga timmar att ladda en stor tank med en liten kökspanna som levererar begränsat mängd extra värme som kan lagras medan den också ska värma huset samtidigt. Dock blir det alltid bättre comfort jämfört med dagens.

Vet ej effekten på din panna men fex om den är 12kW och huset behöver 6 kW/h så har du bara 6kW att ladda över till tank. Är du borta 10 timmar så ska du ha 60kW sparade i tanken som ska vara på minst 1000 liter. Då får du elda 10 timmar x 6kW för att ladda in 60kW. Det är bara ett exempel hur lång eldningstiden kan bli. Ju varmare ute desto kortare blir eldnings-/ laddningstiden.
Det är bara påhittade data så du får räkna efter dina riktiga värden . Utgå ifrån hur mycket din kökspanna kan leverera och hur mycket drar huset i timme en normal vinterdag. Ett som är givet är att 1000l vatten uppvärmd från 30 till 90 grader lagrar 60kW ( om jag minns rätt).
gaia
 
Redigerat av moderator:
vedpanna.JPG
Så här ser pannan ut iaf.
Står 1,7 Eldnings yta på den,Effekt har jag ingen aning om,men brukar ta runt 2-3tim innan radiatorerna är ordentligt varma.
 
Ser ut som hemma hemma hos kompisen..1000l ack på 100m2 klarar sig med varmt över natt.
 
ser utlite som min P-Norrahammar 312som funkar utmärkt att elda mot acc-tank.
 
Ska prova med en 500L tank med El-patron,men funderar på hur många kW den behöver vara på?
Har ju löjligt låga El räkningar nu å har ingen lust med flera hundra procents ökning.

Funderar på om man skulle köra med 2st 3kW elpatroner,för har man eldat(på dagen) och tempen börjar sjunka framåt kvällen så borde det ju funka att Elpatron går in å håller tempen i Acktanken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.