Masscentrum på sängen ligger 200/2-20=80 cm från vridpunkten. Sängens massa=M, motviktens=m1 och önskad lyftkraft m2, då får vi för momentjämvikten M*g*0,8=m1*g*0,2+m2*g*1,80. Förkorta bort g så fås M*0,8=m1*0,2+m2*1,8. Om vi antar att sängen väger 40 kg så fås m1=70 kg. Om du flyttar ut motvikten lite grann så blir den snabbt mindre.

Det blir dock en ganska klumpig motvikt. Du kanske skulle fundera på sådana gasfjädrar som sitter på motorhuvar och bagageluckor. De är dyra som nya men på skroten borde de vara billiga. Leta i så fall efter sådana till stora bagageluckor som borde vara kraftigare än de till motorhuvar eller sådana till lastbilar. Som jag förstod din länk så borde dessa gå att fästa på benen. Om du vill räkna så får du en ny komponent på höger sida i ovan ekvation: 2*tryckkraft*avstånd från vridpunkten.

http://www.aratron.se/pdf/DFL_kap6_gasfjadrar.pdf




 
AX skrev:
Ok, tack!

Tyvärr så hänger jag inte helt med i formeln, men kan ändå dra slutsatsen att det inte här helt fel med en konstruktion med motvikt.

Gasfjädrar känns lite halvfarligt att leka med, gillar inte att ha en oerhörd kraft som ligger i spänn ett par decimeter från mig själv... Har redan svårt för fjäderkostruktionerna som finns...
Vad var svårigheten med formeln? Jag kan väl iofs skriva den på lite lättare form: m1=(M*0,8-m2*1,8)/0,2. Räkna ut det inom parantesen först och tryck "=" innan du delar med 0,2. Längder angivna i meter och du får väl ändra de som inte stämmer. m2 sa du fick vara 10 kg. Du ska använda måttet från centrum av motvikten till vridpunkten. Surfa in på IKEA så får du vikten på förpackningen för deras möbler.

100 kg stål är inte gratis. Men gå till en mekanisk/plåt-verkstad så har de säkert en skrotlåda med plåt eller annat lämpligt som du kanske kan få ta bitar ifrån för lite fikabröd.

Ska du bygga en egen konstruktion så kan det vara smart att flytta vridpunkten en aning för att få en mindre motvikt.

Och du rapporterar väl när bygget är klart?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.