Jag håller på att köpa ett hus byggt 1974 på en betongplatta och jag har några frågor som jag hoppas att någon vill hjälpa mig med:

Sprickor finns vid hörnen på grunden(ett par dm långa, förutom vid det vidbyggda garaget där de är 4dm). Enligt byggritningen så ska det ligga någon slags kappilärbrytande ? makadam?. Utanför grunden verkar det dock bara vara grov sand.

Huset fuktbesiktigades för ett år sedan utan några förhöjda fuktvärden i golven, kan sprickorna indikera annat?

Jag har tänkt dränera grunden och är tacksam för tips att tänka på, om inte annat så vid val av entreprenör.
 
Är det sprickor i plattan, eller i (om det finns) mur-sockeln?

Sprickorna kan jag nog i allafall anta att de inte uppstått pga förhöjda fuktvärden. Möjligtvis kan de uppstått pga av en mindre sättning i marken, med tanke på att huset iaf har 30år på nacken.
 
Det är plattan som det är sprickor i. De sprickorna som är vid garaget kan nog vara sättningssprickor(vertikala). Ena hörnet är rejält sprucket, och vid det hörnet så står ack. tankar på 2 kubik och på altantaket ovanför garaget så har säljaren haft en pool på 3,5 kubik..

Övriga sprickor löper mer horisontellt, vilket har gjort mig fundersam

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.