fredri_k
Hej, detta är i ett badrum renoverat av tidigare ägare från 2008. Då vi flyttade in för snart 2år sen så stod det en duschkabin över brunnen. Vi frågade tidigare ägare när vi köpte om det är tätskikt och allt för att använda det som duschutrymme, och det skulle vara gjort för våtutrymme.

Nu cirka 1år efter vi har använt det som duschyta så har det på senare tid uppkommit en väldig odör från badrummet, i stil med uttorkad vattenlås / gammal fisk. Trodde först det var från handfatet och dess avlopp, men det är rengjort och allt är tätt o fint och ingen luft kommer upp från golvet och anslutningen,

Toaletten är också oskyldig. Efter det gav jag mig på golvbrunnen, trodde packningen var dålig och släppte igenom luft, men efter att ha rengjort och t.o.m silikonat packningen och odören fortsatte så märkte jag att klinkersen / fogarna i hela duschutrymmet som utsätts för vatten luktade riktigt riktigt illa.

Bifogar bild på hur golvbrunnen ser ut, vet själv inte hur manschetten och det ska se ut, eller om tätskikt är korrekt. Är även elektrisk golvvärme som jag drog på nu efter ha skrubbat duschutrymmet, dock så sträcker den sig enbart till precis utanför duschområdet, konstigt nog...

IMG_1472.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1473.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1476.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1474.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Blir lite svårt att rengöra vattenlåset när du har silikonat fast det:x
 
fredri_k
Gjorde det mest tillfälligt för att verkligen se att inte någon luft sipprade ut där. Ingen som kan se om tätskikt och det ser Ok ut?
 
Ser inget konstigt ut.
 
fredri_k
Vad kan orsaka att det helt plöstsligt kom kloak/fisk doft från ytan där man duschar!? Får gå loss med ättiksprit och skrubba golv/fogar och se om det blir nån bättring. Det kan inte vara något fel på tätskikt under plattorna eller något sånt? Har ju krypgrund under, så kan ju gräva bort isoleringen och se om det är någon fukt i träkonstruktionen under kanske.
 
ser inte vad du har för brunn men vi har en jafo och då hade de för några år sedan ett mjukt vattenlås (vitt) som skulle vara självtätande... nu har de bytt till hårt med o-ring (grå insats), antagligen för att det som för oss slutade hålla tätt. nu har du ju silikonat, men kan vara värt kolla ändå. vi fick en ny insats gratis (reklamation).
 
Hemmakatten
Kan det vara så att det inte finns tätskikt under plattorna så att något organiskt ligger och ruttnar där under? Sitter alla plattorna fast? Inge bomljud eller annat konstigt ljud när du knackar på plattorna jämfört med plattorna utanför duschen?
 
fredri_k
Alla plattorna sitter stumt och inga bomljud. Vid brunnen känns det vita som sticker ut lite gummiaktigt över klämringen, så jag antog att det är något slags tätskikt?

Kanske får byta ut insatsen ändå - kanske är något skumt med den. Har tätar med gladpack över brunnen nu och ska se om odören avtar... Får kolla upp med tillverkaren om det rekommenderas en med "hård" oring.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.