tänkte kolla om någon har några snygga lösningar eller ideer på lösningar på höjden eller liknande ?
 
måla ett gäng pallkragar och sätt ut... det sägs att man inte ska ha tryckimpregnerade kragar om man odlar egen "mat" i dem, med blommor går bra

skickat från fickan.
 
Jag köpte rektangulära murbaljor i plast på "Byggvaruhuset". ca 90 liter. Satte 2 st i rad och ytterligare 1 i vinkel så det blev ett "L". Därefter byggde jag en sarg runt med vanlig spåntad panel som jag först målade svart sedan vit. Därefter sandpapprade jag sargen så den fick den rätta "shabby-chick" looken. Totalkostnad inkl färg 700 kr för 3 st 90 liters odlingslådor.

Dr. Grün
 
bimbosorken skrev:
tänkte kolla om någon har några snygga lösningar eller ideer på lösningar på höjden eller liknande ?
Jag skruvade ihop några egna lådor av vanlig ytterpanel (21x170, använde 21x95 som ben). Sedan oljade jag med linoja och klädde insidan med markduk. I botten ligger det 5 cm lecakulor och ovanför dessa har jag borrat hål i sidorna ifall man skulle vattna för mycket. Materialkostnaden blir c:a 200:- per låda.


odlingslada.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den hade jag missat Jante. Snyggt där att odlinglådan ligger i liv med trappan. (y)
 
Såhär blev vår nya, tryckt virke, insidan täckt i tjock plast.

Jordgubbar där nere och kryddor där uppe.

Kommer en överdel inom kort.


drivbank.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
konjry och 1 till
  • Laddar…
Tack tack ! Har även blivit snyggare med planteringar ;) Får försöka ta en bild eller 2. Även om rosor och pioner och borst nejlikor och allt annat utom löjtnants hjärtat ser "ynkligt" ut :D
//Jante
 
Byggde i sten:

SDC11285.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På grund utav den idiotiska bilduppladdningstjänsten och mitt bristande kamera intresse så blir bilden lite sådär.
Men i alla fall.
Jag hatar stenökensträdgård.
Jag tycker pallkragar är fult.

Jag valde ändå sten.
Ingen aning om det blev bra eller ej men det får va så.
 
  • Gilla
dankar10 och 1 till
  • Laddar…
harry73
Kanske inte direkt 'på höjden' men ett bra sätt att använda alla gamla takpannor som fanns kvar efter bygget

DSC05493.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MimisZoo
  • Laddar…
Själv byggde jag min odlingslåda av 3 tums spontat virke som har varit ett golv i ett stall och tjärade på utsidan. På insidan klädde jag med platon fuktskyddsmatta. om man använder denna så får man en liten luftning mellan trä och plastmatta som gör att fukten som kommer emellan luftas ur. Dessutom kan man ju då använda sig av tryckt virke om man skulle vilja då jorden aldrig kommer i kontakt med träskyddsmedlet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.